مقدمه: با استفاده از روشهای نوین آموزشی میتوان توانمندیهای دانشجو در تفکر انتقادی را افزایش داد و اعتماد بنفس اورا بالا برد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش کارایی تیمی بر تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و میزان یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: در طی یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی 52 دانشجوی ترم اول پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد انجام شد، روش تدریس کارایی تیمی بر روی درس تئوری اصول و فنون طی دو ترم اجرا گردید. قبل و بعد از اجرای روش تدریس، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا و اعتماد بنفس به دانشجویان داده شد تا تکمیل نمایند. برای سنجش یادگیری آنان نیز از آزمون کتبی استفاده گردید.
یافتهها: در هر دو گروه میانگین نمره تفکر انتقادی، بعد از اجرای مداخله افزایش یافته بود. بین نمره تفکر انتقادی ابتدای ترم با بعد از اجرای روش کارایی تیمی اختلاف معنیدار بود (001/0 (P= . میزان نمره اعتماد به نفس بعد از روش کارایی تیمی کمی افزایش یافته بود، اما رابطه معنیداری بین نمره قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد(5/0 P= ) . از نظر یادگیری، نمره امتحان بعد از مداخله افزایش یافته بود و اختلاف معنیدار بود(100/0 P= )
نتیجه گیری: به نظر میرسد استفاده از روشهای نوین تدریس موجب عمیقتر شدن یادگیری، توسعه تفکر انتقادی و افزایش اعتماد به نفس دانشجو میگردد که در واقع در راستای اجرای رسالت آموزش عالی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |