دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raoufi S, Farhadi A, Sheikhian A. Impact of the team effectiveness design of teaching on critical thinking, self-confidence and learning of nursing students. jmed 2014; 9 (2) :23-32
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-308-fa.html
رئوفی شهین، فرهادی علی، شیخیان علی. تأثیر آموزش به روش کارایی تیمی بر تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و میزان یادگیری دانشجویان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (2) :23-32

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-308-fa.html


کارشناس ارشد پرستاری،مربی،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، shahinraoufi@yahoo.com
چکیده:   (18948 مشاهده)

مقدمه: با استفاده از روش‌های نوین آموزشی می‌توان توانمندی‌های دانشجو در تفکر انتقادی را افزایش داد و اعتماد بنفس اورا بالا برد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش کارایی تیمی بر تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و میزان یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.

روش بررسی: در طی یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی 52 دانشجوی ترم اول پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد انجام شد، روش تدریس کارایی تیمی بر روی درس تئوری اصول و فنون طی دو ترم اجرا گردید. قبل و بعد از اجرای روش تدریس، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا و اعتماد بنفس به دانشجویان داده شد تا تکمیل نمایند. برای سنجش یادگیری آنان نیز از آزمون کتبی استفاده گردید.

یافته‌ها: در هر دو گروه میانگین نمره تفکر انتقادی، بعد از اجرای مداخله افزایش یافته بود. بین نمره تفکر انتقادی ابتدای ترم با بعد از اجرای روش کارایی تیمی اختلاف معنی‌دار بود (001/0 (P= . میزان نمره اعتماد به نفس بعد از روش کارایی تیمی کمی افزایش یافته بود، اما رابطه معنی‌داری بین نمره قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد(5/0 P= ) . از نظر یادگیری، نمره امتحان بعد از مداخله افزایش یافته بود و اختلاف معنی‌دار بود(100/0 P= )

نتیجه گیری: به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های نوین تدریس موجب عمیق‌تر شدن یادگیری، توسعه تفکر انتقادی و افزایش اعتماد به نفس دانشجو می‌گردد که در واقع در راستای اجرای رسالت آموزش عالی است.

متن کامل [PDF 272 kb]   (5238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/7/6 | پذیرش: 1393/3/5 | انتشار: 1393/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb