دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 78-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yasayi S, Navasanian V, Davari A. Critical thinking skills among dental students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences: A comparison in 2013. jmed 2014; 9 (1) :70-78
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-273-fa.html
یاسائی صغری، نواسانیان وانه، داوری عبدالرحیم. بررسی میزان تفکر انتقادی در دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1392. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (1) :70-78

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-273-fa.html


، rdavari2000@yahoo.com
چکیده:   (16503 مشاهده)

 سابقه و اهداف: قرن بیست و یکم، عصر تغییرات دایمی در عملکردهای علمی و پزشکی جدید است، لذا ضرورت سازگاری با سیستم‌های پیچیده به عنوان یک اولویت مهم احساس می‌گردد که این خود مستلزم تجهیز به سلاح تفکر انتقادی است.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی سطح مهارت‌های تفکر انتقادی در 64 دانشجوی سال اول و آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب که حاوی 34 سؤال چند گزینه‌ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار SPSS 17 و آزمون‌های استنباطی استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان سال اول 42/2±93/13 و در دانشجویان سال آخر 94/2±78/11 بود و تفاوت آماری معنی‌داری بین نمره تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و آخر رشته دندانپزشکی وجود نداشت. نمره کل و نمره هیچکدام ازحوزه‌های تفکر انتقادی با جنسیت و وضعیت تأهل معدل ترم قبل مرتبط نبود (05/0 P).

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که تفکر نقادانه در دانشجویان دندانپزشکی طی سال‌های تحصیل در دانشگاه پرورش نیافته و حتی به نظر سیر نزولی داشته است، ولی این سیر نزولی از لحاظ آماری معنی‌دار نبوده است. همچنین تفکر انتقادی با هیچ یک از خصوصیات دموگرافیک نظیر سن، جنس، وضعیت تأهل و معدل ترم قبل ارتباط معنی‌داری نداشت.

 

متن کامل [PDF 1068 kb]   (3352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/4/22 | پذیرش: 1392/12/17 | انتشار: 1393/4/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb