، heidari_8484@yahoo.com
چکیده: (20457 مشاهده)
سابقه و اهداف: چنانچه محیط خانواده مناسب باشد شرایط را برای تحصیل موفق دانش آموزان فراهم میکند و ارتباط مستقیم و غیر مستقیمی با انگیزه پیشرفت آنها دارد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که 380 نفر دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر یزد در آن شرکت داده شدند . برای سنجش متغیر انگیزه پیشرفت از مقیاس هلمریج و برای سنجش محیط خانواده از مقیاس محیط خانواده (فرم R) استفاده گردید.
یافتهها: نتایج به کمک نرم افزار SPSS و تحلیل رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت که 6 عامل آن پیش بینی کننده معنی داری برای انگیزه پیشرفت بودند و چهار عامل دیگر (عقلانی- فرهنگی مدار، اخلاقی- مذهبی مدار، کنترل، سازماندهی) پیش بینی کننده معنی داری نبودند. بین جنسیت و انگیزه پیشرفت رابطه و محیط داشت. در این تحقیق دختران از انگیزه پیشرفت بالاتری نسبت به پسران برخوردارند. بین جنسیت و محیط خانواده و از نظر رشته تحصیلی و ناحیه ارتباط معنی داری با انگیزه پیشرفت در این تحقیق مشاهده نگردید.
بحث و نتیجه گیری: محیط خانواده دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آنها اگر مناسب باشد باعث انگیزه پیشرفت قابل قبولی در دانش آموزان میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1390/11/23 | انتشار: 1390/11/26