سابقه و اهداف : به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب درآموزش ابتدا باید کیفیت آموزشها را ارزیابی وسپس تغییرات لازم رادرآنها ایجاد کرد. نظر به اینکه توجه به نظرات دانش آموختگان در مراکز آموزش پزشکی برای بررسی کیفیت این آموزشها بسیارحائز اهمیت میباشد، ما در این مطالعه برای بررسی کیفیت آموزش پزشکی درحیطه علوم پایه و بالینی، دیدگاه فارغالتحصیلان پزشکی چهارسال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بررسی کردیم.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی_ تحلیلی و از نوع مقطعی میباشد. نمونهگیری به روش سرشماری و از فارغ التحصیلان پزشکی 4 سال گذشته دانشگاه بود. روش گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن تأیید گردید و از 183 نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه از طریق مصاحبه تلفنی در سال 1391 پرسیده شد.
یافتهها: در گروههای علوم پایه و بالینی به ترتیب میانگین رضایتمندی از کیفیت آموزش 86/3 و 81/3، میانگین رضایتمندی ازنظم اساتید در حضور درکلاسها 11/4 و 98/3 بود. از نظری آماری در بین دو گروه علوم پایه و بالینی تفاوت معنیداری بین رضایتمندی ازکیفیت آموزش وجود نداشت (237/0 = P-Value ) اما از نظر رضایتمندی از نظم اساتید درحضور درکلاسها و رضایتمندی از وقتگذاری اساتید برای تدریس تفاوت معنیداری بین دو گروه دیده شد (001/ 0 P-Value< ).
نتیجهگیری : وضعیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد از نظر فارغ التحصیلان مطلوب است و به طور کلی فارغ التحصیلان از آموزشهای دوران علوم پایه راضیتر از آموزشهای دوران بالینی بودند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |