سابقه و اهداف: آموزش عالی نیروی محرکه و عامل پیشرفت هر جامعهای است. دانشآموختگان علوم پزشکی نقش اساسی در تأمین سلامت جامعه دارند؛ لذا آموزش عالی در این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از دو بعد انتقال اطلاعات و القای اخلاق حرفهای بسیار مورد توجه است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی اخلاق حرفهای و تدریس مؤثر اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از منظر دانشجویان این دانشگاه است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی با تکمیل 160 پرسشنامه توسط دانشجویان رشتههای مختلف دانشکدههای پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی و پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. به منظور ارزیابی تدریس مؤثر، از مؤلفههای روش شناسی، رابطه تعاملی با دانشجویان، دانش پژوهی، محوریت رشد دانشجو، مدیریت کلاس و ارزیابی مناسب استفاده شد. ارزیابی اساتید توسط مؤلفههای گزارش مطلبی فرد و همکاران انجام گرفت. پرسشنامهای حاوی 30 سؤال از مؤلفههای یاد شده طراحی و روایی سنجی شد.
یافتهها: به نظر دانشجویان 70% اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دارای ویژگی شخصیت ممتاز، راعی حرمت کلاس، خوددار غیبت از همکاران، ماهر در تدریس، رازدار و ساعی در رشد علمی دانشجویان میباشند. بیش از 50% دانشجویان معتقدند اساتید این دانشگاه دارای ویژگیهای تدریس مؤثر هستند. انتقاد دانشجویان به اساتید شامل عدم تألیف کتب مرتبط، عدم صرف وقت کافی برای دانشجویان، یکنواختی روش آموزش، کم توجهی به مسائل دانشجویان و عدم دقت کافی در ارزیابی دانشجویان بود.
نتیجهگیری: اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
معمولاً از شایستگی علمی و اخلاقی برخوردارند ولی باید به مسائل دانشجویان بیشتر
توجه نموده و برای تعامل با آنان وقت بیشتری صرف نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |