دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Negahban T, Ansari A, Allah Tavakkoli M, Shahabinejad M, Heidari S. Assessment of students' self-directed learning readiness in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2012: An approach to assess the effectiveness of higher education. jmed. 2014; 8 (4) :47-54
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-216-fa.html
نگاهبان طیبه، انصاری علی، ا.. توکلی محمد، شهابی نژاد مریم، حیدری شهین. بررسی آمادگی یادگیری خود-راهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1391: رویکردی برای ارزیابی اثربخشی آموزش عالی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (4) :54-47

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-216-fa.html


، negahbant@yahoo.com
چکیده:   (21455 مشاهده)

سابقه و اهداف : تولید فزاینده اطلاعات سبب کوتاهی عمر دانش پزشکی شده است، لذا دانشجویان باید با کسب آمادگی یادگیری خود-راهبر حتی پس از خروج از نظام آموزش رسمی نیز، قادر باشند دانش و صلاحیت حرفه‌ای خود را به روز نگه دارند. این پژوهش با هدف تعیین آمادگی یادگیری خود-راهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1391 طراحی شده است.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، آمادگی یادگیری خود-راهبر 473 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به روش تصادفی سهمیه‌ای و توسط پرسشنامه فیشر بررسی شد. نمرات بالاتر از 105 در طبقه بالا، 60-105 متوسط و کمتر از 60 در طبقه پایین قرار داده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون کای دو، ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه هم‌زمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین نمره کل آمادگی یادگیری خود- راهبر دانشجویان 17/17 ± 55/83 بود (با نمره حداقل 40 و حداکثر 137). 11% دانشجویان در طبقه ضعیف، 1/80% متوسط و 9/8% در طبقه قوی قرار داشتند . بین نمره کل آمادگی خود راهبرو خصوصیات فردی و تحصیلی دانشجویان همبستگی معنی‌داری وجود نداشت .

نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها باید برای پاسخگویی به نیازها و چالش‌های گوناگون دنیای کنونی، با رویکردهای آموزشی دانشجومحور، دانشجویان را به سمت کسب آمادگی یادگیری خود- راهبر سوق دهند.

متن کامل [PDF 208 kb]   (3545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/11/16 | پذیرش: 1392/7/8 | انتشار: 1392/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb