سابقه و اهداف: تفکر انتقادی بخش ضروری در تصمیمگیری بالینی و صلاحیت حرفهای پرستاران است. یکی از روشهای ایجاد چنین ویژگی در دانشجویان تعلیم آنها با یک روش آموزشی فعال مانند یادگیری بر پایه حل مسئله است؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 50 دانشجوی پرستاری سال چهارم دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 وارد مطالعه شدند. دانشجویان ترم 7 در گروه مداخله و ترم 8 در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. دانشجویان گروه مداخله در سه گروه کوچک در کلاسهای آموزش حل مسئله به مدت 6 جلسه دو ساعته شرکت نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای تی مستقل، مجذور کای و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان گروه مداخله بعد از آموزش به شیوه یادگیری بر پایه حل مسئله، به طور معنیداری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0>P). در میانگین تفاضل نمرات تفکر انتقادی دو گروه بعد از مداخله دارای نیز تفاوت آماری معنیداری مشاهده شد (001/0>P).
نتیجهگیری: آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بیش از روش مرسوم
منجر به ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری میشود، بنابراین
پیشنهاد میشود استفاده از این روش در آموزش دانشجویان در اولویت قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |