دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 24-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati Maslak Pak M, Orujlu S, Khalkhali H. The effect of problem-based learning training on nursing students’ critical thinking skills. jmed. 2014; 9 (1) :24-33
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-211-fa.html
همتی مسلک پاک معصومه، اروجلو سمیرا، خلخالی حمید رضا. تأثیر آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (1) :24-33

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-211-fa.html


، Hemmati_m@umsu.ac.ir
چکیده:   (12464 مشاهده)

سابقه و اهداف: تفکر انتقادی بخش ضروری در تصمیم‌گیری بالینی و صلاحیت حرفه‌ای پرستاران است. یکی از روش‌های ایجاد چنین ویژگی در دانشجویان تعلیم آن‌ها با یک روش آموزشی فعال مانند یادگیری بر پایه حل مسئله است؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 50 دانشجوی پرستاری سال چهارم دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 وارد مطالعه شدند. دانشجویان ترم 7 در گروه مداخله و ترم 8 در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. دانشجویان گروه مداخله در سه گروه کوچک در کلاس‌های آموزش حل مسئله به مدت 6 جلسه دو ساعته شرکت نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تی مستقل، مجذور کای و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان گروه مداخله بعد از آموزش به شیوه یادگیری بر پایه حل مسئله، به طور معنی‌داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0>P). در میانگین تفاضل نمرات تفکر انتقادی دو گروه بعد از مداخله دارای نیز تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد (001/0>P).

نتیجه‌گیری: آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بیش از روش مرسوم منجر به ارتقاء مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود استفاده از این روش در آموزش دانشجویان در اولویت قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش، یادگیری، مسئله، تفکر، انتقادی، پرستاری
متن کامل [PDF 1146 kb]   (2447 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb