سابقه و اهداف: آموزش بالینی از بخشهای حائز اهمیت آموزش پرستاری میباشد. با توجه به اینکه در کشور ما آموزش پرستاری در دو دانشگاه آزاد و دولتی در حال انجام میباشد، کسب دیدگاه دانشجویان این دو دانشگاه میتواند در ارتقاء آن سودمند واقع گردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه رفتارهای آموزش بالینی مربیان پرستاری از دیدگاههای دانشجویان این دو دانشگاه انجام گردید.
روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بوده که 160 دانشجوی کارشناسی پرستاری از دانشگاههای دولتی و آزاد (هر کدام 80 نفر) در آن مشارکت داشتند. در این مطالعه از پرسشنامه اثربخشی آموزش بالینی پرستاری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. این پرسشنامه دارای یک معیار لیکرت 7 امتیازی بود که دیدگاه دانشجویان را نسبت به رفتارهای مربیان پرستاری در دامنه هرگز (امتیاز 1) تا همیشه (امتیاز 7) اندازهگیری مینمود. در نهایت داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد از دیدگاه دانشجویان، میانگین رفتارهای مربیان بالینی به صورت کلی بالاتر از امتیاز 4 یا متوسط بود (31/1±52/5). همچنین رفتارهای مربیان در دانشگاه آزاد از امتیاز بیشتری نسبت به مربیان دولتی برخوردار بود (001/0>P).
نتیجهگیری: اینکه مربیان دانشگاه آزاد امتیاز بالاتری را
نسبت به مربیان دانشگاه دولتی کسب کرده بودند، خود نیاز به تأمل بیشتری برای
مسئولین دارد. همچنین مطالعات دقیقتری برای کشف عوامل تأثیرگذار بر ساختار و
زمینهی هر یک از این دو دانشگاه پیشنهاد میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |