سابقه و اهداف: چالشی که امروزه آموزش پرستاری با آن روبرو است توسعه یک برنامه درسی با راهکارهای مناسب خصوصاً در آموزش بالینی به منظور توسعه مهارتهای تفکر انتقادی در فرایند مراقبت از بیماران است. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مشارکتی بیمار محور در کارآموزان پرستاری بر تفکر انتقادی و فرایند مراقبت از بیماران بخش داخلی قلب بیمارستان شفا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی دانشجویان ترم پنج پرستاری که با تخصیص تصادفی به دو گروه 30 نفر مداخله آموزش مشارکتی و 30 نفر شاهد آموزش بالینی بر اساس روش معمول تقسیمشده بودند، انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامهای متشکل از سه بخش اطلاعات دموگرافیکی، سؤالات مربوط به فرایند پرستاری و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی استاندارد کالیفرنیا فرم بود.
یافتهها: میانگین نمرات پس آزمون تفکر انتقادی گروه مورد 8/12 و گروه شاهد 23/9 بود که از لحاظ آماری این تفاوت معنیدار بود 05/P<. همچنین در رابطه با مقایسه میانگین نمره پس آزمون فرایند پرستاری در دو گروه 8/15 مورد و 43/13 شاهد اختلاف معنیدار آماری 05/ 0P< مشاهده شد.
نتیجهگیری: هر دو گروه از نظر آموزشی پیشرفت داشتهاند. از
آن جایی که دانشجویان گروه مورد به صورت گروهی در مطالعه بیماران واقعی (case study) مشارکت
مینمودند و جستجوی اطلاعات را در مراقبت نقادانه بکار میبردند، لذا پیشرفت گروه
مورد به طور معنیداری نسبت به گروه شاهد بیشتر بوده است و این تفاوت منجر به دستهبندی
اطلاعات، درک و فهم از موقعیت بیمار استدلال منطقی و اولویتبندی مشکلات و ارزشیابی
میشده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |