سابقه و اهداف: علی رغم توسعهی فنآوریهای فیزیک پزشکی، سالهاست سرفصلهای درس فیزیک پزشکی دانشجویان پزشکی ایران تغییر نکرده است. آموزش فیزیک پزشکی در بسیاری از دانشگاههای دنیا براساس اهداف کاربردی تعریف و بهطور عملی آموزش داده میشود. بهنظر میرسد آموزش مطالب جدید نظیر روشهای تشخیصی درمانی باید جایگزین مطالب نظری موجود شود. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصل های درس فیزیک پزشکی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی بر روی 96 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی طی سالهای 1389-90 با روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شده است. برای نظرسنجی دانشجویان در مورد تغییر مطالب درس دو واحدی فیزیک پزشکی، ابتدا روشهای تصویربرداری پزشکی به 5 دوره دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی رادیولوژی بهطور نظری و عملی آموزش داده شد. در پایان هر دوره و پساز امتحان، پرسشنامهای حاوی 20 سؤال در اختیار آنان قرار گرفت تا تغییر سرفصلهای فیزیک پزشکی نظر سنجی شود. پاسخها با گزینههای بهشدت موافق (5)، موافق (4)، بینظر (3)، مخالف (2) و بهشدت مخالف (1) ارزیابی کمّی شدند.
یافتهها: متوسط ارزیابی دانشجویان در مورد آموزش اصول تصویربرداری پزشکی نسبت به مطالب موجود فیزیک پزشکی عدد 92/3 یعنی نزدیک به موافق است. ارزیابی دانشجویان از آموزش عملی روشهای تصویربرداری رادیولوژی CT و MRI و پزشکی هستهای 04/4 است یعنی موافقند.
نتیجهگیری: تغییر سرفصلهای فیزیک پزشکی با گرایش فیزیک کاربردی بخصوص در زمینه روشهای تصویربرداری مدرن پزشکی مورد توافق دانشجویان است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |