دوره 7، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 2-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi A A, Vanaki Z, Ahmadi F. Explaining the experiences of nurses about post-registration nursing education context: A qualitative study. jmed. 2012; 7 (3) :2-15
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-161-fa.html
واعظی علی اکبر، ونکی زهره، احمدی فضل الله. تبیین تجارب پرستاران از بستر آموزش مداوم پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (3) :2-15

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-161-fa.html


، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (30808 مشاهده)

 سابقه و اهداف: یکی از راه‌هایی که بتوان رفتارهای مراقبتی پرستاران را از نظر علمی بهبود بخشید، اجرای فرایند آموزش مداوم و بهسازی آن است، برای نیل به این هدف بایستی بستری مناسب برای آموزش مداوم پرستاران فراهم باشد . در حال حاضر با وجود الزام قانونی برای آموزش مداوم پرستاران، این هدف به طور مطلوب محقق نشده است. برای نیل به این هدف بایستی عوامل زمینه‌ای بررسی شوند، از این‌رو هدف این تحقیق کنکاشی در تجارب پرستاران برای تبیین بستر اجرائی آموزش مداوم پرستاری طی یک مطالعه کیفی بود.

 روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی در سال 1390 انجام شد.23 نفر از سوپروایزران آموزشی، مدیران پرستاری و پرستاران با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف در این مطالعه مشارکت داشتند. جمع آوری داده‌ها با مصاحبه بدون ساختار و یادداشت در عرصه و تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل محتوی قراردادی انجام گرفت.

 یافته‌ها: در طی فرایند آنالیز محتوا، مشارکت کنندگان در نهایت سه طبقه شامل :1) گرایش ناکافی به آموزش الزامی 2) حمایت ناکافی و 3) نظارت آموزشی انفعالی را تبیین کردند که درونمایه اصلی مطالعه شامل اقبال ناکافی از آموزش قانونی از آن‌ها بدست آمد.

 نتیجه‌گیری: در حال حاضر به دلیل نبود انگیزه، حمایت و نظارت مؤثر آموزشی، پرستاران فعالانه در فرآیندهای یادگیری وارد نشده و آموزش مداوم محدود به اجرای مصوبات قانونی و کسب منافع آموزشی برای پرستاران و سازمان آنان شده است، بنابراین برای بهبود این وضعیت نیاز به توجه و بسترسازی مناسب شامل حمایت کافی و نظارت آموزشی مؤثر می‌باشد.

 

متن کامل [PDF 269 kb]   (4841 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/8/16 | انتشار: 1391/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb