دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 1323-1311 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirhossieni H, zamani N, Yazdaninejad H. From Reward to Memory Consolidation: A Narrative Review of Dopaminergic Mechanisms in Educational Gamification. jmed 2025; 20 (3) :1311-1323
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1602-fa.html
میرحسینی حمید، زمانی نجمه، یزدانی نژاد حمید. از پاداش تا تثبیت حافظه: مرور روایتی سازوکارهای دوپامینی در یادگیری مبتنی بر بازی‌وارسازی آموزشی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (3) :1311-1323

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1602-fa.html


گروه اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، hyazdaninejhad@gmail.com
چکیده:   (25 مشاهده)
سابقه و هدف: بازی‌وارسازی به عنوان یک راهبرد نوین برای افزایش انگیزش و اثربخشی در آموزش پزشکی مطرح شده است. با این حال، مبانی عصب‌شناختی که اثربخشی آن را تبیین می‌کنند، کمتر مورد واکاوی قرار گرفته‌اند. این مقاله مروری روایتی با هدف تبیین سازوکارهای دوپامینرژیک در یادگیری مبتنی بر بازی‌وارسازی و ارتباط آن با تثبیت حافظه تدوین شده است.
روش جستجو: در این مطالعه مروری روایتی، پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed, Scopus, Web of Science, SID,Irandoc و Magiran با استفاده از کلیدواژه‌هایی نظیر "بازی‌وارسازی"، "دوپامین"، "تثبیت حافظه"، "خطای پیش‌بینی پاداش" و "آموزش پزشکی" برای مقالات منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ جستجو شدند. مقالات منتخب پس از غربالگری، به صورت کیفی سنتز و تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد سیگنال دوپامینرژیک خطای پیش‌بینی پاداش (RPE)، یادگیری را هدایت می‌کند. آزادسازی دوپامین در پاسخ به پاداش‌های غیرمنتظره، با فعال‌سازی حلقه هیپوکامپ-VTA، فرآیند تثبیت حافظه را تقویت می‌کند. عناصر بازی‌وارسازی با مهندسی این سیگنال‌های RPE مثبت، سیستم پاداش مغز را برای تقویت رفتار یادگیری به کار می‌گیرند.
نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری می‌شود که بازی‌وارسازی صرفاً یک ابزار افزایش جذابیت نیست، بلکه یک مداخله‌گر شناختی است که با بهره‌گیری از سازوکارهای عصبی پاداش، به طور مستقیم بر یادگیری و حافظه تأثیر می‌گذارد. طراحان آموزش پزشکی باید از رویکردهای سطحی فراتر رفته و با تمرکز بر اصول علوم اعصاب، به ویژه ایجاد عدم قطعیت و شگفتی در ارائه پاداش، به بهینه‌سازی فرآیندهای یادگیری بپردازند.
متن کامل [PDF 677 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/8/20 | پذیرش: 1404/9/22 | انتشار: 1404/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb