دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 1330-1328 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz E. A Reflection on the Necessity of Integrating the Cognitive and Affective Dimensions of Learning in Basic Science Education. jmed 2025; 20 (3) :1328-1330
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1600-fa.html
کشاورز الهه. تأملی بر ضرورت یکپارچگی ابعاد شناختی و عاطفیِ یادگیری در آموزش علوم پایه. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (3) :1328-1330

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1600-fa.html


دانشگاه فرهنگیان ، keshavarz84@yahoo.com
چکیده:   (22 مشاهده)
مدل­های تغییر مفهومیِ یادگیری در پژوهش­های حوزه آموزش بسیار قابل توجه هستند (1). با وجود اهمیت ساختارهای شناختیِ تغییر مفهومی، یک مدل سرد یا بیش از حد منطقی از تغییر مفهومی که فقط بر شناخت دانشجویان تمرکز دارد، می­تواند مانعی برای تغییر مفهومی باشد (2). اگرچه در جامعه علمی، محتوای موضوعیِ دانش اغلب توسط عوامل شناختی و تجربی تعیین می­شود؛ اما از نظر تغییر مفهومی، کلاس درس معمولا به شیوه جامعه علمی عمل نمی­کند به نحوی که محتوای واقعیِ نظریه­ها و مدل­های یادگیریِ فراگیران تحت اثر عوامل انگیزشی، شخصی و اجتماعی است و این موضوع بر پایه این تحلیل است که باورهای انگیزشی دانشجویان و زمینه کلاس درس بر فرایند تغییر مفهومی آنان موثر است. بنابراین، برای پژوهش در آموزش علوم پایه پزشکی، لازم است از رویکردهایی برای تحقیقات عاطفی استفاده نمود که به دنبال پیچیدگیِ دلیل اصلیِ یادگیری دانشجو هستند و فقط در این حالت، فرایند تغییر مفهومیِ موضوعات دانشی با تحولی شگرف رو­به­رو خواهد شد.
 
متن کامل [PDF 931 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/8/15 | پذیرش: 1404/8/24 | انتشار: 1404/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb