Rajabi M, soltani R. Challenges and Proposed Strategies for Enhancing the Comprehensive Program of Justice, Excellence, and Productivity in Medical Education: A case Study of Arak University of Medical Sciences. jmed 2025; 20 (2) :1239-1252
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1567-fa.html
رجبی مهنا، سلطانی راحله. چالشهای موجود و راهکارهای پیشنهادی در راستای ارتقای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی: مورد مطالعه دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (2) :1239-1252
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1567-fa.html
استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، rajabimohana68@gmail.com
چکیده: (96 مشاهده)
مقدمه: برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری آموزش علوم پزشکی به عنوان جدیدترین برنامه تحول در نظام آموزش عالی سلامت کشور ایران، در دانشگاههای علوم پزشکی در حال اجرا میباشد. بدیهی است شناسایی چالشها و راهکارهای ارتقای برنامه بر روی موفقیت اجرای آن در دانشگاههای علوم پزشکی تاثیر دارد. هدف این مطالعه، شناسایی چالشها و راهکارهای ارتقای این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی اراک میباشد.
روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر در سال 1403، با مشارکت 17 نفر از مسئولین، کارشناسان و اعضای کارگروههای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. این افراد به صورت هدفمند و به روش نمونهگیری معیار برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. تحلیل دادههای جمعآوری شده به روش تحلیل محتوا صورت پذیرفت.
نتایج: پس از تحلیل محتوای مصاحبههای انجام شده، دو درونمایه اصلی، هفت درونمایه فرعی و 20 زیرمقوله بدست آمد. چالشها و اقدامات موثر در اجرای برنامه، درون مایههای اصلی میباشند. چالشهای اجرای برنامه شامل سه دسته مسائل ساختاری، اجرایی و برنامهای میباشند. جهت ارتقای این برنامه، تعاملات درون سازمانی، افزایش حمایتهای مدیریتی، اطلاعرسانی و اقدامات انگیزشی، موثر شناخته شدند.
نتیجهگیری: اجرای بهینه برنامههای تحول و نوآوری آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی نیازمند توجه به نقاط قوت و ضعف اجرای آنها در دانشگاههای مختلف میباشد. مدیران و تصمیمگیرندگان در دانشگاه علوم پزشکی اراک، دیگر دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میتوانند از نتایج این مطالعه برای برنامهریزیهای آینده برنامههای تحول و نوآوری آموزش پزشکی استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1404/3/17 | پذیرش: 1404/6/25 | انتشار: 1404/6/31