دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 1146-1155 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Gazki P, Noori Hekmat S, Salajegheh M. Effectiveness Evaluation of "Refining Instruction and Support for Staff in Medical Education" Program on Improving the Knowledge Perspectives of Medical Education Development Office Experts. jmed 2025; 20 (1) :1155-1146
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1564-fa.html
رضایی گزکی پروین، نوری حکمت سمیه، سلاجقه مهلا. ارزیاﺑﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ "بهبود آموزش و پشتیبانی کارشناسان در آموزش پزشکی" ﺑﺮ ارﺗﻘﺎء داﻧﺶ و دیدگاه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (1) :1155-1146

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1564-fa.html


استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، mahla.salajegheh90@gmail.com
چکیده:   (156 مشاهده)
مقدمه: اهمیت منابع انسانی در سازمان‌ها، به‌ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. بدلیل نقش حیاتی کارشناسان دفاتر توسعه آموزش در ارتقای کیفیت و عملکرد آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، این مطالعه با هدف ارزیﺎﺑﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ "بهبود آموزش و پشتیبانی کارشناسان در آموزش پزشکی" ﺑﺮ ارﺗﻘﺎء داﻧﺶ و دیدگاه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ انجام شد.
روش بررسی: یک مطالعه نیمه‌تجربی برای اجرا و ارزیابی یک برنامه آموزشی میان‌مدت با هدف بهبود دانش و دیدگاه کارشناسان دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ طراحی شد. این برنامه بر اساس بررسی متون، مطالعه اسناد بالادستی و نیازسنجی از طریق گروه‌های متمرکز با متخصصان آموزش پزشکی تدوین گردید. برنامه شامل 8 کارگاه آموزشی بود. که به‌صورت سرشماری بر روی ۱۶ نفر از کارشناسان دفاتر توسعه دانشکده‌ها و بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد و اثربخشی مداخله از طریق آزمون‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
 نتایج: بعد از مداخلات آموزشی انجام شده، افزایش معناداری در دانش شرکت‌کنندگان مشاهده شد، به‌طوری که میانگین نمرات از1.87 ±۲.۰۵ به 1.51 ± ۳.۷۵ ارتقا یافت، بیشترین تغییر در حوزه هدایت دانشجویان استعدادهای درخشان مشاهده شد. همچنین نمره دیدگاه کارشناسان از 12.83 ± 73.11 به 7.88 ± 76.83 افزایش یافت که نشان‌دهنده تغییر مثبت در دیدگاه آن‌ها نسبت به نقش خود در ارتقای کیفیت آموزش بود.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها بر ضرورت آموزش تخصصی برای کارشناسان دفاتر توسعه آموزش تأکید می‌کنند و نشان می‌دهند که چنین برنامه‌هایی می‌توانند فرهنگ یادگیری مستمر و توسعه حرفه‌ای را تقویت کنند.

 
متن کامل [PDF 659 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1404/2/28 | پذیرش: 1404/3/26 | انتشار: 1404/4/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb