سالاریان سمانه، موسوی سید محمد مهدی، اولیاء فاطمه. تطابق درمانهای دندانپزشکی اطفال دانشجویان دندانپزشکی یزد با کوریکولوم آموزشی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (2) :1190-1201
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1554-fa.html
دانشیار بیماریهای دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، f.owlia@ssu.ac.ir
چکیده: (38 مشاهده)
مقدمه: فرآیند آموزش زمانی مفید واقع می گردد که طی آموزش و یا پس از آن، اهداف مورد نظر محقق شده و یا نتایج نهایی فراهم گردد. کسب اطلاع در مورد کیفیت برنامه و میزان موفقیت و مفید بودن آموزش مستلزم ارزشیابی است. این مطالعه به منظور بررسی تطابق درمانهای اطفال انجام شده توسط دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد با موارد تعیین شده در کوریکولوم دندانپزشکی در سال 1401 تا 1403 بود.
روش بررسی: پس از تهیه چک لیست محقق ساخته بر اساس موارد الزامی کوریکولوم دندانپزشکی و جمعآوری لاگبوکهای آموزشی بخش اطفال واحد های 1و2و3 عملی انجام شده دانشجویان در بخش اطفال توسط دانشجوی سال آخر آموزش دیده بود که تحت نظر متخصص دندانپزشکی اطفال بررسی شد و با آییننامه آموزشی دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی مقایسه شد و میزان تحقق اهداف آموزشی مشخص شد.
نتایج: وضعیت تطابق درمانهای انجام شده توسط 149 دانشجو در 3 واحد بخش اطفال با کوریکولوم آموزشی از 1173 درمان انجام شده 364 مورد (31%) بود. میزان تطابق درمانها بر حسب نوع سهمیه ورودی ،نوع واحد اطفال و نوع درمان انجام شده؛تفاوت معناداری (05/0p<) داشت ولی جنسیت (617/0 P-value =) رابطه معناداری با میزان تطابق نداشت.
نتیجهگیری: میزان تطابق کلی درمانها نشان داد بخش قابلتوجهی از درمانهای انجامشده با الزامات کوریکولوم آموزشی همخوانی نداشتند. این مطالعه شکافهای قابل توجهی را در همسویی عملکرد بالینی و اهداف کوریکولوم آموزشی در بخش های کودکان دانشکده دندانپزشکی یزد نشان داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1404/3/15 | پذیرش: 1404/6/14 | انتشار: 1404/6/31