دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 1118-1134 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigzadeh A, Heydari S. Explaining the Dimensions of Effective Clinical Evaluation in Medical Education: Medical Students' Perspectives. jmed 2025; 20 (1) :1134-1118
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1545-fa.html
بیگ زاده امین، حیدری سارا. تبیین ابعاد ارزشیابی بالینی مؤثر در آموزش پزشکی؛ دیدگاه دانشجویان پزشکی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1404; 20 (1) :1134-1118

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1545-fa.html


استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، S.heydari.287@gmail.com
چکیده:   (148 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی‌ بالینی جزء اساسی آموزش دانشجویان پزشکی به شمار می‌آید و می‌تواند تأثیر زیادی بر فرآیند یادگیری و توسعه مهارت‌های بالینی آنها داشته باشد. این مطالعه به بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به ارزشیابی‌ بالینی پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش کیفی از روش تحلیل مضمون و چارچوب شش مرحلهای ایجاد شده توسط براون و کلارک برای تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت بررسی دیدگاه 31 دانشجوی پزشکی در مقاطع کارآموزی و کارورزی از دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد و کرمان در سال تحصیلی 1403-1404 استفاده نمود. شرکت‌کنندگان از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته دیدگاه خود را درباره ارزشیابی‌های بالینی بیان کردند. دقت و صحت دادها از طریق معیارهای گوبا ولینکلن تأمین گردید.
 نتایج: نتایج تحلیل مضمون نشان داد که شرکت‌کنندگان دو مضمون اصلی و پنج مضمون فرعی را در خصوص ارزشیابی بالینی مطرح نمودند. مضامین اصلی شامل اهداف ارزشیابی (جهت‌دهی پداگوژیک، چرخه بهبود بازخورد محور و شایستگی پنداری) و فرایند ارزشیابی (همخوانی پارادایمی یادگیری-ارزشیابی و عدالت آموزشی) بودند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد دانشجویان پزشکی ارزشیابی بالینی را زمانی مؤثر می‌دانند که سه ویژگی کلیدی داشته باشد: اولاً به عنوان ابزاری برای هدایت فرآیند یادگیری عمل کند، ثانیاً بازخوردهای سازنده و به موقع ارائه دهد، و ثالثاً با رعایت عدالت آموزشی اجرا شود. از دیدگاه مشارکت‌کنندگان، زمانی که ارزشیابی‌ها با اهداف یادگیری تناسب داشته باشند و به صورت عادلانه انجام شوند، نه تنها به بهبود کیفیت آموزش منجر می‌شوند، بلکه اعتماد به نفس و انگیزه دانشجویان را نیز افزایش می‌دهند. این نتایج بر ضرورت بازنگری در شیوه‌های ارزشیابی بالینی با در نظر گرفتن این مؤلفه‌های کلیدی تأکید دارد.

 
متن کامل [PDF 779 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/12/20 | پذیرش: 1404/3/24 | انتشار: 1404/4/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb