دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 1054-1042 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholamzadeh nikjoo R, Jamshidi Aghdam F, Behjat M. Explaining the Reasons for the Extension of Students' Study Duration and Providing Strategies to Improve the Current Situation from the Perspective of Post- Graduated Students at Tabriz University of Medical Sciences (Qualitative Study). jmed 2025; 19 (4) :1042-1054
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1523-fa.html
غلامزاده نیکجو رعنا، جمشیدی اقدم ّفرناز، بهجت مریم. تبیین دلایل افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان و ارائه راهکارهای ارتقای وضعیت موجود، از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (مطالعه کیفی). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (4) :1042-1054

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1523-fa.html


کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،تبریز، ایران.
چکیده:   (117 مشاهده)
مقدمه: سنوات تحصیلی، مدت زمان مشخصی است که دانشجو در این زمان باید تحصیل کرده و تحصیل خود را به اتمام برساند. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارائه راهکارهای مؤثر در کاهش مدت زمان سنوات تحصیلی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان واجد شرایط(دارای سنوات تحصیلی) تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در سال 1400 و 1401 بود که 48 نفر از آن‌ها با استفاده از روش تمام شماری انتخاب شدند، به‌منظور گردآوری دادههای پژوهش از سه ابزار مصاحبه، بررسی اسناد و بررسی متن درخواستهای سنوات دانشجویان استفاده شده است. به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید.
نتایج: یافته‌های پژوهش بیانگر 2 دسته عوامل و مشکلات شخصی و عوامل مربوط به دانشگاه است که در تأخیر تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بودند. مشکلات شخصی شامل؛ شاغل بودن، مشکلات خانوادگی، همزمانی تحصیل با اپیدمی کرونا، دور بودن محل تحصیل از محل سکونت، محدودیت اینترنت، فاصله زمانی تحصیل بین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و طولانی شدن جمع‌آوری داده‌های پایان‌نامه بیان گردید و عوامل مربوط به دانشگاه نیز شامل عدم همکاری اساتید، طولانی شدن مراحل تأیید پروپوزال، سخت گیری قوانین پژوهشی درمورد انتشار مقالات و سخت‌گیری اساتید درمورد روند دفاع پایان‌نامه مطرح شد.
نتیجه‌گیری: کاهش مراحل تأیید پایان‌نامه در سطح دانشگاه، آغاز فرایند پایان‌نامه حین تحصیل (ترم های ابتدایی تحصیل)، توانمند شدن علمی در خصوص تدوین پایان‌نامه در حین تحصیل از جمله راهکارهای ارتقای وضعیت فعلی سنوات تحصیلی دانشجویان می‌باشد.

 
متن کامل [PDF 695 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/8/1 | پذیرش: 1403/12/1 | انتشار: 1403/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb