دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 912-900 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki M, Alizadeh M. A Review of AI-based Gamification Software and Websites in Medical Education: From Theory to Practice. jmed 2024; 19 (3) :900-912
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1522-fa.html
ملکی مرضیه، علیزاده مریم. مرورری بر نرم افزارها و وبسایت های بازی‌وارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش علوم پزشکی: از تئوری تا کاربرد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (3) :900-912

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1522-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، alizade.aban@gmail.com
چکیده:   (94 مشاهده)
مقدمه: بازی‌وارسازی به معنای استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینه‌های غیربازی مانند آموزش است. با گسترش سریع فناوری، به‌ویژه هوش مصنوعی با ارائه بازخورد بلادرنگ و شخصی‌سازی آموزش‌ها، بازی‌وارسازی در سال‌های اخیر نقش مهمی در ارتقای آموزش پزشکی ایفا کرده است. این روش با استفاده از انگیزش درونزاد و برونزاد، به بهبود فرآیند یادگیری کمک کرده و مهارت‌های شناختی و عملی دانشجویان علوم پزشکی را تقویت می‌کند.
روش بررسی: این مطالعه به‌صورت یکمرور حیطه‌ای انجام شده و به بررسی جامع نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های بازی‌وارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش علوم پزشکی پرداخته است. داده‌ها از منابع مختلف علمی و پایگاه‌های داده مانند PubMed، Scopus، Google Scholar و سایر منابع معتبر جمع‌آوری شده‌اند. معیارهای ورود شامل مقالاتی است که به‌طور مستقیم به کاربردهای هوش مصنوعی و بازی‌وارسازی در آموزش علوم پزشکی پرداخته‌اند.
نتایج: از میان بیش از 3075 مقاله، 22 مقاله برای تحلیل انتخاب شد. 9 ابزار نرم‌افزاری و وب‌سایت مرتبط با بازی‌وارسازی و هوش مصنوعی در آموزش شناسایی شدند. این ابزارها با استفاده از عناصر بازی‌وارسازی و پشتیبانی از نظریه‌های یادگیری، به بهبود انگیزش و یادگیری فردی کمک می‌کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بازی‌وارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود یادگیری و تقویت مهارت‌های شناختی و عملی دانشجویان علوم پزشکی داشته باشد. این ابزارها با ارائه بازخورد بلادرنگ و ایجاد محیط‌های یادگیری تعاملی، فرآیند یادگیری را جذاب‌تر نموده و نیاز به مطالعات بیشتری برای بررسی کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف آموزشی وجود دارد.
متن کامل [PDF 845 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/7/22 | پذیرش: 1403/9/5 | انتشار: 1403/10/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb