Sepahi M, Vagharseyyedin S A, Ahmadi Chenari H, Sabeghi H. Kohlberg's Moral Reasoning Levels in Nursing Students and Its Relationship with Professional Identity. jmed 2024; 19 (3) :873-883
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1514-fa.html
سپاهی مریم، وقارسیدین سید ابوالفضل، احمدی چناری هادی، سابقی حکیمه. سطوح استدلال اخلاقی کلبرگ در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با هویت حرفهای. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (3) :873-883
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1514-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، hakimeh.sabeghi@gmail.com
چکیده: (77 مشاهده)
مقدمه: در حرفه پرستاری، وجود سطح مناسبی از استدلال اخلاقی موجب ارائه مراقبتهای باکیفیتتر به بیماران و افزایش رضایت شغلی در پرستاران میشود. داشتن هویت حرفهای باعث افزایش اعتماد به نفس، احساس تعلقپذیری به حرفه و برقراری ارتباطات بینفردی در افراد میگردد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سطوح استدلال اخلاقی کلبرگ با هویت حرفهای دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی، 231 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم ۴ تا 8 دانشکدههای پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر مبنای نسبت انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فرم مشخصات جمعیتشناختی، پرسشنامه هویت حرفهای هائو و استدلال اخلاقی کلبرگ استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمره استدلال اخلاقی و هویت حرفهای در دانشجویان پرستاری به ترتیب 21/5±04/47 و 16/11±98/61 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین استدلال اخلاقی با هویت حرفهای در دانشجویان پرستاری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (55/0=r، 001/0 p<).
نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده، استدلال اخلاقی با هویت حرفهای در دانشجویان پرستاری ارتباط مثبت و معناداری دارد، بنابراین با آموزش مفاهیم اخلاقی به دانشجویان پرستاری میتوان زمینه رشد استدلال اخلاقی و در نتیجه ارتقای هویت حرفهای آنان را فراهم نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/7/1 | پذیرش: 1403/9/11 | انتشار: 1403/10/8