 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ebrahimipour S,  Bijari S,  Parhizgar Z,  Abedi A. Knowledge, Attitudes and Practices Related to Healthcare Ethics among Dental Students in Birjand in 2021.  jmed 2024; 19 (2) :846-856
URL: 
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1495-fa.html   
                    
                    ابراهیمی پور صدیقه،  بیجاری شیما،  پرهیزگار زهرا،  عابدی علی. سنجش دانش، نگرش و عملکرد اخلاق پزشکی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بیرجند در سال 1400.  مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (2) :846-856
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1495-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، Shima.bijari223@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (957 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: آموزش اخلاق پزشکی جهت حفظ قانونمندی و تداوم اعتماد عمومی به دندانپزشکی بسیار حیاتی است؛ بنابراین، این مطالعه با هدف سنجش دانش و نگرش و عملکرد اخلاق پزشکی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بیرجند در سال 1400 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی، 117 نفر از دانشجویان که واحد اخلاق پزشکی را گذرانده بودند، شرکت داشتند. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مرتبط با حیطههای دانش، نگرش و عملکرد جمعآوری شد. سنجش دانش و نگرش از طریق یک پرسشنامه که در مطالعات قبلی استفاده و روایی و پایایی آن تأییدشده بود، انجام شد. سنجش عملکرد با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 78/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تیمستقل و آنالیز واریانس یکطرفه، منویتنی و کروسکالوالیس با سطح معنیداری 05/0 =α انجام شد.
نتایج: میانگین نمره دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان به ترتیب 09/6 ± 11/34، 73/5 ± 07/47 و 02/6 ± 74/31 بود. بین عملکرد و نگرش دانشجویان رابطه معناداری وجود داشت (403/0=r، 05/0>p). همچنین میانگین نمرات نگرش برحسب جنسیت تفاوت معنیداری داشت (020/0=p)، دانشجویان دختر میانگین نمره نگرش بالاتری نسبت به پسران داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، علیرغم دانش خوب، نگرش و عملکرد دانشجویان در سطح متوسطی قرار داشت؛ بنابراین، آموزش مناسب اخلاق دندانپزشکی در بین دانشجویان بهویژه دانشجویان پسر ضروری به نظر میرسد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش پزشكي  دریافت: 1403/3/24 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار: 1403/7/4