zand S, Salehi Omran E, Karamkhani Z. A comparative Study of the Fifth Generation University in Iran's Higher Education (case study: Iran and Selected Countries). jmed 2024; 19 (1) :763-775
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1488-fa.html
زند سلیمان، صالحی عمرات ابراهیم، کرمخان زینب. بررسی تطبیقی دانشگاه نسل پنجم در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه: ایران و کشورهای منتخب). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :763-775
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1488-fa.html
استاد، دانشکده علوم انسانی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، ایران،
چکیده: (607 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی دانشگاه نسل پنجم در آموزش عالی کشور ایران و کشورهای منتخب به روش کیفی و با رویکرد تطبیقی انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش برای شناسایی مؤلفههای دانشگاه نسل پنجم از روش کندل و برای تجزیه و تحلیل دادهها جهت استخراج مؤلفههای مشترک و غیر مشترک، از روش بولی استفاده شد. روش جمعآوری اطلاعات مبتنی بر وب و روش نمونهگیری هدفمند بود. با بررسی کلیدواژهها در پایگاههای اطلاعاتی و بر اساس ملاکهای از پیش تعیین شده، مقالاتی که به دو زبان انگلیسی و فارسی در زمینه مؤلفههای دانشگاه نسل پنجم تا 21 سپتامبر 2022 منتشر شده بودند انتخاب و محتوای مقالات به دقت مطالعه و تحلیل شدند.
نتایج: پس از تجزیه و تحلیل موضوعی از 23 مؤلفه مدل مارپیچ پنجم بهعنوان مدل پایه دانشگاه نسل پنجم، 5 مؤلفه که دارای فراوانی بین یک تا 3 کشور بودند حذف شدند و مؤلفههای مؤثری که دارای فراوانی بیش از 5 کشور بودند باقی ماندند. پس از ادغام مؤلفههایی که ماهیت واحد داشتند، 3 مؤلفه مشابه (به محیطزیست حساس بودند، توسعهدهنده پایداری زیستمحیطی داشتن و استفاده از مد 3 برای تولید دانش و نوآوری) و 15 مؤلفه میان کشورهای منتخب و ایران به عنوان مؤلفههای افتراقی استخراج شدند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش به منظور رسیدن به دانشگاه نسل پنجم، نیاز به طراحی و ارائه استراتژیهای مناسبی توسط مدیران و تصمیمگیرندگان، جهت کاهش فاصلههای افتراقی با دانشگاههای پیشرو در این حوزه میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1403/3/21 | انتشار: 1403/3/31