دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 775-763 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zand S, Salehi Omran E, Karamkhani Z. A comparative Study of the Fifth Generation University in Iran's Higher Education (case study: Iran and Selected Countries). jmed 2024; 19 (1) :763-775
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1488-fa.html
زند سلیمان، صالحی عمرات ابراهیم، کرمخان زینب. بررسی تطبیقی دانشگاه نسل پنجم در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه: ایران و کشورهای منتخب). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :763-775

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1488-fa.html


استاد، دانشکده علوم انسانی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، ایران،
چکیده:   (507 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی دانشگاه نسل پنجم در آموزش عالی کشور ایران و کشورهای منتخب به روش کیفی و با رویکرد تطبیقی انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش برای شناسایی مؤلفه‌های دانشگاه نسل پنجم از روش کندل و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت استخراج مؤلفه‌های مشترک و غیر مشترک، از روش بولی استفاده شد. روش جمع‌آوری اطلاعات مبتنی بر وب و روش نمونه‌گیری هدفمند بود. با بررسی کلیدواژه‌ها در پایگاه‌های اطلاعاتی و بر اساس ملاک‌های از پیش تعیین شده، مقالاتی که به دو زبان انگلیسی و فارسی در زمینه مؤلفه‌های دانشگاه نسل پنجم تا 21 سپتامبر 2022 منتشر شده بودند انتخاب و محتوای مقالات به دقت مطالعه و تحلیل شدند.
نتایج: پس از تجزیه و تحلیل موضوعی از 23 مؤلفه مدل مارپیچ پنجم به‌عنوان مدل پایه دانشگاه نسل پنجم، 5 مؤلفه که دارای فراوانی بین یک تا 3 کشور بودند حذف شدند و مؤلفه‌های مؤثری که دارای فراوانی بیش از 5 کشور بودند باقی ماندند. پس از ادغام مؤلفه‌هایی که ماهیت واحد داشتند، 3 مؤلفه مشابه (به محیط‌زیست حساس بودند، توسعه‌دهنده پایداری زیست‌محیطی داشتن و استفاده از مد 3 برای تولید دانش و نوآوری) و 15 مؤلفه میان کشورهای منتخب و ایران به عنوان مؤلفه‌های افتراقی استخراج شدند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست‌ آمده از این پژوهش به منظور رسیدن به دانشگاه نسل پنجم، نیاز به طراحی و ارائه استراتژی‌های مناسبی توسط مدیران و تصمیم‌گیرندگان، جهت کاهش فاصله‌های افتراقی با دانشگاه‌های پیشرو در این حوزه می‌باشد.

 
متن کامل [PDF 857 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/2/29 | پذیرش: 1403/3/21 | انتشار: 1403/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb