سلاجقه مهلا. ارزیابی آموزش بالینی بر اساس مدل کارآموزی شناختی با استفاده از پرسشنامه آموزش بالینی ماستریخت. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (2) :801-810
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1486-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، mahla.salajegheh90@gmail.com
چکیده: (68 مشاهده)
چکیده
مقدمه: یکی از ارکان اصلی در آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بالینی است. از جمله اصول زیربنایی آموزش بالینی، مدل کارآموزی شناختی است که شامل شش بعد الگو بودن، مربیگری، داربست، پیکره-بندی، بازاندیشی و اکتشاف است. هدف از انجام این پژوهش، ارزشیابی آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس مدل کارآموزی شناختی در سال 1401 بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی/ مقطعی، پرسشنامه آموزش بالینی ماستریخت بین ۱۵۰ نفر دانشجوی رشته پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و کارورزی در بخشهای داخلی، جراحی، زنان، کودکان و روانپزشکی توزیع شد و با نرخ پاسخگویی ۷۴٪ توسط ۱۱۲ نفر تکمیل شد.
نتایج: حیطه پیکرهبندی بالاترین امتیاز را در ارزشیابی آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس مدل کارآموزی شناختی از دیدگاه دانشجویان کسب کرد و کمترین امتیاز به حیطه بازاندیشی تعلق گرفت. آموزش بالینی در بخش داخلی بیشترین تطابق را با مدل کارآموزی شناختی داشت.
نتیجهگیری: شناخت نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی، اولین قدم در جهت بهبود کیفیت آموزش پزشکی میباشد. در گامهای بعد، دستاندرکاران و برنامهریزان برنامههای توانمندسازی اعضای هیات علمی باید اقدام به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای توانمندسازی آموزشی ویژه اعضای هیات علمی بالینی با هدف ارتقای مهارتهای آموزشی ایشان در محیط آموزش بالینی نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/2/16 | پذیرش: 1403/6/3 | انتشار: 1403/7/4