دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 810-801 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salajegheh M. Evaluation of Clinical Education Based on Cognitive Apprenticeship Model Using Maastricht Clinical Education Questionnaire. jmed 2024; 19 (2) :801-810
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1486-fa.html
سلاجقه مهلا. ارزیابی آموزش بالینی بر اساس مدل کارآموزی شناختی با استفاده از پرسشنامه آموزش بالینی ماستریخت. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (2) :801-810

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1486-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، mahla.salajegheh90@gmail.com
چکیده:   (68 مشاهده)
چکیده
مقدمه: یکی از ارکان اصلی در آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بالینی است. از جمله اصول زیربنایی آموزش بالینی، مدل کارآموزی شناختی است که شامل شش بعد الگو بودن، مربی‌گری، داربست، پیکره-بندی، بازاندیشی و اکتشاف است. هدف از انجام این پژوهش، ارزشیابی آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس مدل کارآموزی شناختی در سال 1401 بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی/ مقطعی، پرسشنامه آموزش بالینی ماستریخت بین ۱۵۰ نفر دانشجوی رشته پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و کارورزی در بخشهای داخلی، جراحی، زنان، کودکان و روانپزشکی توزیع شد و با نرخ پاسخگویی ۷۴٪ توسط ۱۱۲ نفر تکمیل شد.
نتایج: حیطه پیکرهبندی بالاترین امتیاز را در ارزشیابی آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس مدل کارآموزی شناختی از دیدگاه دانشجویان کسب کرد و کمترین امتیاز به حیطه بازاندیشی تعلق گرفت. آموزش بالینی در بخش داخلی بیشترین تطابق را با مدل کارآموزی شناختی داشت.
نتیجه‌گیری: شناخت نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی، اولین قدم در جهت بهبود کیفیت آموزش پزشکی می‌باشد. در گامهای بعد، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان برنامههای توانمندسازی اعضای هیات علمی باید اقدام به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای توانمندسازی آموزشی ویژه اعضای هیات علمی بالینی با هدف ارتقای مهارتهای آموزشی ایشان در محیط آموزش بالینی نمایند.

 
متن کامل [PDF 577 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/2/16 | پذیرش: 1403/6/3 | انتشار: 1403/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb