Mirzaei S, Gholinataj Jelodar M, Aboei A, Dehghani M H, Nasiriani K, Eftekhari A, et al . The Relationship between Resilience, locus of Control, and General Health with the Academic Performance among Students of Yazd University of Medical Sciences. jmed 2024; 19 (1) :750-762
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1478-fa.html
میرزائی سمانه، قلی نتاج محسن، ابوئی آزاده، دهقانی محمد حسین، نصیریانی خدیجه، افتخاری عادل، و همکاران. و همکاران.. ارتباط تاب آوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :750-762
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1478-fa.html
استادیار، دانشکده پزشکی، گروه داخلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، dr.natajm@gmail.com
چکیده: (298 مشاهده)
مقدمه: بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان با عوامل مختلفی مرتبط است. شناسایی، تغییر و اصلاح این عوامل میتواند عملکرد تحصیلی را ارتقا داد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی و شامل 415 نفر از دانشجویان بود. تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با استفاده از پرسشنامههای استاندارد ارزیابی شد و ارتباط این نمرات با معدل تحصیلی دانشجویان بررسی شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با وضعیت تحصیلی دانشجویان نشان داد که افرادی که معدل بالاتر از 92/16 داشتند نمره تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی بالاتری داشتند اما معنیدار گزارش نشد. در مقایسه ابعاد کنترل داخلی و خارجی منبع کنترل نشان داده شد که افراد با منبع خارجی به صورت معنیداری معدل بالاتری دارند. همچنین بین متغیرهای تابآوری، منبع کنترل، سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی بین متغیر منبع کنترل و تابآوری با عملکرد تحصیلی ارتباط معنیدار گزارش شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه در حوزهی پیشرفت تحصیلی توصیه میگردد، حوزههای کاربردی آموزش و کارگاه ارتقای تابآوری، سلامت عمومی و افزایش مهارت زندگی برگزار گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/12/28 | پذیرش: 1403/3/16 | انتشار: 1403/3/31