Mazlomi A, Momeni Mahmouie H. Identifying the Factors Affecting e -learning by Synthesis of Research from Databases of (1389 to 1402 SH) and (2010 to 2023 AD). jmed 2024; 19 (1) :730-749
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1470-fa.html
مظلومی علی، مومنی مهمویی حسین. شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش الکترونیک به روش سنتز پژوهی بر گرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازه زمانی ( 1389تا 1402ش) و (2010تا 2023م). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :730-749
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1470-fa.html
کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، خراسان رضوی، ایران. ، alimazlom272@yahoo.com
چکیده: (126 مشاهده)
مقدمه: آموزش الکترونیکی نوعی برنامه آموزشی است که از تأثیر فناوری ناشی میشود و برای تسهیل فرآیند یادگیری استفاده میشود. هدف آن استفاده از این فناوری آموزشی و تأثیرات آن بر فرآیند یادگیری است و پژوهش حاضر به دنبال عوامل اصلی مؤثر بر آموزش الکترونیکی است.
روش بررسی: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری، شامل پژوهشهای متعددی که در مقالههای داخلی و خارجی در بازه زمانی (1389-1402ش) (2010-2023م) انجام شده میباشد. جهت تحلیل یافته شده از الگوی 6 مرحلهای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد و در بررسی اعتماد داده از چارچوب ارائه شده، از 4 معیار؛ باورپذیری، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری استفاده گردید.
نتایج: یافتهها در این پژوهش نشان داد که ابعاد مؤثر در آموزش الکترونیک به ترتیب شامل ابعاد فناوری محوری ، نیاز محوری، یادگیری محوری، ارتباطمحوری، برنامهمحوری، مانعمحوری، انگیزهمحوری، توسعهمحوری میباشد .
نتیجهگیری: در این پژوهش به این مهم دست یافتیم که با توجه به اینکه آموزش الکترونیک در همهی علوم مورد استفاده قرار دارد به همین جهت این پژوهش الگویی مناسب جهت فراگیران میباشد .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسي دریافت: 1402/11/15 | پذیرش: 1402/12/14 | انتشار: 1403/3/31