دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، safiyehsadat.heydari@gmail.com
چکیده: (692 مشاهده)
ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت جی بی تی بحثهای بسیاری را در بین دانشگاهیان به راه انداخته است؛ در حالی که برخی آنها را ابزاری سودمند برای سرعتبخشیدن به پژوهش و برخی دیگر آن را تهدیدی برای یکپارچگی تألیف میدانند. چه بخواهیم و چه نخواهیم مدلهای زبان بزرگ (LLM) در حال تسخیر مقالات علمی به دو روش خوب و بد هستند. این ابزارهای رایگان غیرقابل نادیدهگرفتن برای استفاده، واقعیت دارند و خواهند بود و این به ما بستگی دارد که چگونه آنها را بپذیریم و با آنها کار کنیم. بزرگترین نگرانی امروز در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، عدم دقت و ارائه اطلاعات نادرست به گونهای است که ممکن است متن در ابتدا قابل قبول به نظر برسد اما با بررسی دقیقتر میتوان دریافت که حاوی اطلاعات نادرستی است؛ افزون بر این، هنگامی که مقاله به یک مجله فرستاده میشود، ویراستاران و داوران زمانی برای بررسی درستی عبارت به عبارت و مرجع به مرجع آن را نخواهند داشت. اگر مقالات علمی نگارششده با ابزارهای هوش مصنوعی، به درستی بازنگری نشوند خطر زیادی برای ارائه اطلاعات نادرست وجود دارد؛ بهویژه در میان نویسندگانی که در این موضوع تخصص ندارند. استفاده نادرست از هوش مصنوعی مشکلی است که میتوان آن را با تنظیم روشهای آموزشی حل کرد. توسعه برنامه های درسی و آموزش دانشجویان درباره مفاهیم اخلاقی هوش مصنوعی، همچنین تربیت مدرسان متخصص در زمینه مسائل اخلاق هوش مصنوعی برای حل این مشکل، بسیار مهم است. با پیشرفت هوش مصنوعی، باید روشهای آموزشی را برای مبارزه با سوء استفاده تنظیم شود و ملاحظات اخلاقی و مسئولیتپذیری در استفاده از این ابزار در اولویت قرار گیرد. ما باید پژوهشگران را از محاسن و معایب این تکنولوژی رو به رشد آگاه کنیم و روی نوشتن مقالات علمیای تمرکز کنیم که مزایا و معایب استفاده از آنها را نشان میدهد. همچنین در راستای مبارزه با سوء استفاده از هوش مصنوعی، باید همه سیاستگذاران و کاربران را در یک تلاش مشترک برای ایجاد چارچوبها و دستورالعملهای اخلاقی مشارکت دهیم. در این زمینه باید رویکردی چندرشته ای ایجاد کنیم که متخصصان حوزههای مدیریت اطلاعات سلامت، سیاستگزاری سلامت، ژورنالیسم پزشکی، آموزش پزشکی و اخلاقشناسان را در توسعه برنامههای درسی درگیر کند. تنها از طریق یک تلاش مشترک میتوانیم از استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنیم. ما امیدواریم با آموزش دانشجویان در زمینه ملاحظات اخلاقی و مسئولیتپذیری در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، تدوین برنامههای درسی مرتبط و ارائه شیوهنامههایی درباره رویکرد استفاده درست، زمینهای را فراهم کنیم که چنین ابزارهایی تبدیل به یک ابزار اطلاعات نادرست نشوند و با تخصص و قضاوت انسانی استفاده شوند.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1402/12/8 | انتشار: 1402/12/26