دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 706-695 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarvi M, Seyedi M, Emad Momtaz H, Mahdavi N, Afshari M. Identifying the Opinions of Students, Professors and Educational Managers Regarding the Factors Affecting the Improvement of the Quality of Education in Hamadan University of Medical Sciences. jmed 2024; 19 (1) :695-706
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1460-fa.html
سروی مهسا، صیدی معصومه، عماد ممتاز حسین، مهدوی ندا، افشاری مریم. شناسایی نظرات دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در خصوص عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :695-706

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1460-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، afshari_m20@yahoo.com
چکیده:   (320 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، برروی برنامه‌های رشد و توسعه کشور هدف این مطالعه، تبیین نظرات دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در خصوص عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. 
روش بررسی: این مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی برای درک تجربیات دانشجویان، اساتید و مدیران در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تنوع در نظر گرفتن دانشکده، گروه آموزشی، سطح، سن و جنسیت انتخاب شدند. مصاحبه‌ها به صورت حضوری شامل مصاحبه‌های عمیق با 20 دانشجو، 8 استاد و 3 مدیر آموزشی انجام شد و پاسخ‌ها با استفاده از مدل Graneheim و Lundman تحلیل شدند.
نتایج: عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان در چهار درون مایه اصلی شامل نحوه تدریس استاد در کلاس، بهره­گیری از فنون نوین آموزشی، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، فراهم بودن زیر ساخت‌های آموزشی بود. عوامل مؤثر از دیدگاه مدیران آموزش در دو درون‌مایه اصلی شامل تدریس در کلاس، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو و در چهار درون مایه اصلی شامل انگیزه اساتید، توانمندسازی اساتید، ویژگی‌های اساتید، ویژگی‌های دانشجویان بود.
نتیجه‌گیری: ارتقاء کیفیت آموزش به تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، روش‌های تدریس استاد، استفاده از فنون نوین آموزشی، و زیرساخت‌های آموزشی بستگی دارد. همچنین، انگیزه و توانمندی اساتید، ویژگی‌های اساتید و دانشجویان نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. بنابراین، برای بهبود کیفیت آموزش، توجه به این عوامل از سوی مدیران آموزشی ضروری می‌باشد.
کلید واژه‌ها: تجارب، دانشجویان، اساتید، مدیران آموزشی، کیفیت آموزش

مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، برروی برنامه‌های رشد و توسعه کشور هدف این مطالعه، تبیین نظرات دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در خصوص عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. 
روش بررسی: این مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی برای درک تجربیات دانشجویان، اساتید و مدیران در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تنوع در نظر گرفتن دانشکده، گروه آموزشی، سطح، سن و جنسیت انتخاب شدند. مصاحبه‌ها به صورت حضوری شامل مصاحبه‌های عمیق با 20 دانشجو، 8 استاد و 3 مدیر آموزشی انجام شد و پاسخ‌ها با استفاده از مدل Graneheim و Lundman تحلیل شدند.
نتایج: عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان در چهار درون مایه اصلی شامل نحوه تدریس استاد در کلاس، بهره­گیری از فنون نوین آموزشی، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، فراهم بودن زیر ساخت‌های آموزشی بود. عوامل مؤثر از دیدگاه مدیران آموزش در دو درون‌مایه اصلی شامل تدریس در کلاس، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو و در چهار درون مایه اصلی شامل انگیزه اساتید، توانمندسازی اساتید، ویژگی‌های اساتید، ویژگی‌های دانشجویان بود.
نتیجه‌گیری: ارتقاء کیفیت آموزش به تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، روش‌های تدریس استاد، استفاده از فنون نوین آموزشی، و زیرساخت‌های آموزشی بستگی دارد. همچنین، انگیزه و توانمندی اساتید، ویژگی‌های اساتید و دانشجویان نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. بنابراین، برای بهبود کیفیت آموزش، توجه به این عوامل از سوی مدیران آموزشی ضروری می‌باشد.


 
متن کامل [PDF 592 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/9/24 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb