Salajegheh M, Nejadkoorki H. Comparing the Status of Motivation Self-Regulation Strategies in Medical Students Before and After the Beginning of Clinical Education. jmed 2024; 19 (1) :707-716
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1459-fa.html
سلاجقه مهلا، نژادکورکی حمید. مقایسه وضعیت راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی در دانشجویان پزشکی قبل و بعد از آغاز آموزش بالینی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1403; 19 (1) :707-716
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1459-fa.html
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، mahla.salajegheh90@gmail.com
چکیده: (351 مشاهده)
مقدمه: خودتنظیمی انگیزشی در دانشجویان پزشکی در مرحلهی آموزش بالینی، به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت تحصیلی ایشان شناخته میشود. این مطالعه با هدف مقایسهی وضعیت راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی دانشجویان پزشکی قبل و بعد از آغاز مرحله آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1401 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی، با استفاده از پرسشنامه راهبردهای تنظیم انگیزه در یک جامعه 80 نفره از دانشجویان رشته پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی که با روش سرشماری وارد مطالعه شدند، وضعیت راهبردهای خودتنظیمی انگیزه دانشجویان قبل و بعد از آغاز مرحله آموزش بالینی بررسی شد.
نتایج: میانگین وضعیت راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی دانشجویان قبل از ورود به فاز آموزش بالینی برابر با 43/113 و در انتهای اولین ترم از آموزش بالینی برابر با 20/116 بود. نتایج نشاندهنده افزایش میزان استفاده دانشجویان پزشکی عمومی در مرحله آموزش بالینی از راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی بود. بیشترین راهبرد خودتنظیمی انگیزشی که توسط دانشجویان قبل و بعد از آغاز آموزش بالینی مورد استفاده قرار گرفته بود، «تنظیم ارزش» بود.
نتیجهگیری: دانشجویان پزشکی از راهبردهای مختلفی برای تنظیم انگیزه تحصیلی خود در دوران آموزش بالینی استفاده میکنند. برای حفظ و افزایش انگیزه دانشجویان پزشکی، شناسایی و تقویت راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی بسیار مهم است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/9/14 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/3/31