دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 654-640 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi F, fazaeli S, kimiafar K, Ameri F, Meraji M. E-learning Quality Assessment Indicators: A Narrative Review. jmed 2024; 18 (4) :640-654
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1456-fa.html
صادقی فاطمه، فضایلی سمیه، کیمیافر خلیل، عامری فاطمه، معراجی مرضیه. بررسی شاخص‌های ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی: مرور روایتی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (4) :640-654

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1456-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، merajim1@mums.ac.ir
چکیده:   (64 مشاهده)
مقدمه: با توجه به استفاده گسترده از آموزش الکترونیک در دانشگاه‌های جهان و ایران، نیاز به ارزیابی کیفیت آن با استفاده از شاخص‌ها و رویکردها وجود دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص‌های ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی انجام‌گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر طبق دستورالعمل PRISMA انجام‌گردید. برای این منظور پایگاه‌های اطلاعاتی Web of Science،PubMed ، Scopus، مگیران، ایرانداک و SID در بازه‌زمانی 2018 تا 2022، مورد جستجو قرارگرفتند. استراتژی جستجو شامل مفاهیم "آموزش الکترونیکی"، "شاخص" و "دانشجویان علوم پزشکی"بود. معیار ورود به این مطالعه، مقالات اصیل، فارسی و انگلیسی زبان بودند. پس از انتخاب مطالعات، گردآوری داده‏ها بر اساس فرم استخراج داده‏ها انجام‌گردید.
نتایج: 77 مقاله به مرور حاضر وارد شدند. از بررسی مطالعات، 37 شاخص در 6 دسته عوامل مربوط به دانشجو (5 شاخص)، عوامل مربوط به استاد (11 شاخص)، عوامل مربوط به محتوای آموزشی (5 شاخص)، عوامل مربوط به امکانات مورد نیاز (7 شاخص)، عوامل مربوط به مدیریت (5 شاخص) و عوامل مربوط به قوانین و مقررات (4 شاخص) به‌دست‌آمدند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌داد که 6 عامل در ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی دخیل هستند. لذا به مدیران نظام‌های آموزشی توصیه می‌شود با شناسایی نقاط ضعف سامانه نرم‌افزاری یادگیری الکترونیکی و زمینه‌سازی رفع آن‌ها، از ارائه آموزش‌های باکیفیت بالا اطمینان حاصل‌کنند.

 
متن کامل [PDF 847 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/8/17 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1402/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb