Jafari A A, Eslami G, Fatahii Bafghi A, Gholamrezaeii M, Mirzaeii F, Azizy M et al . Using the Peer Learning Method in the E-learning Process: Creating a Support-Motivational Mechanism for the Parasitology MS Students in Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd. jmed 2024; 18 (4) :655-667
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1454-fa.html
جعفری عباسعلی، اسلامی گیلد، فتاحی بافقی علی، غلامرضایی مصطفی، میرزایی فرزانه، عزیزی محمود و همکاران.. بکارگیری روش یادگیری همتا در فرایند یادگیری الکترونیکی: ایجاد مکانیسم حمایتی – انگیزشی برای فراگیران رشته کارشناسی ارشد انگلشناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (4) :655-667
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1454-fa.html
دانشگاه علوم زشکی شهید صدوقی یزد ، eslami_g۲۰۰۰@yahoo.com
چکیده: (334 مشاهده)
مقدمه: آموزش تخصصی در حرفههای مرتبط با علوم پزشکی جهت کسب مهارت میباشد. "یادگیری همتا" دارای مزایایی مانند صرفهجویی در زمان و رفع محدودیت آموزش سنتی دارد. هدف از انجام این برنامه آموزشی در دوره پاندمی کرونا، آموزش بهتر، کاهش استرس و قبولی بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انگلشناسی در آزمون دکتری تخصصی انگلشناسی بود.
روش بررسی: مطالعه توسعهای حاضر توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انگلشناسی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. ابتدا یک بستر آموزش مجازی طراحی، سپس موضوع، تصویر و یا فیلمی از انواع انگلها و بیماریهای انگلی بر مبنای کتب مرجع و اهداف کوریکولوم ارائه گردید. سؤالاتی توسط فراگیران طراحی، و پاسخ آن مورد بحث قرار میگرفت. در پایان دوره، آزمون دکترا آزمایشی (مجازی) در دو نوبت برگزارو در نهایت میزان رضایت اعضای هیأت علمی و دانشجویان و سطح استرس دانشجویان شرکتکننده در این برنامه با نرم افزار اکسل ارزیابی گردید.
نتایج: از جمع 25 فراگیر شرکتکننده، تعداد 6 نفر در مرحله اول آزمون دکترای انگلشناسی و در نهایت 3 نفر پس از مصاحبه در سال تحصیلی 1401-1400 قبول شدند. اجرای این برنامه در کاهش میزان استرس دانشجویان در مواجهه با آزمون دوره دکتری بر اساس نتایج پرسشنامه مؤثر بود.
نتیجهگیری: با توجه به موفقیت برنامه یادگیری همتا با استفاده از آموزش الکترونیکی در این مطالعه و موفقیت بیشتر شرکتکنندگان در آزمون دکتری، پیشنهاد میشوداین برنامه در سایر گروههای آموزشی دارای تحصیلات تکمیلی نیز اجرا گردد.
نوع مطالعه:
دانش پژوهی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/8/6 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1402/12/26