دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 667-655 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A A, Eslami G, Fatahii Bafghi A, Gholamrezaeii M, Mirzaeii F, Azizy M et al . Using the Peer Learning Method in the E-learning Process: Creating a Support-Motivational Mechanism for the Parasitology MS Students in Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd. jmed 2024; 18 (4) :655-667
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1454-fa.html
جعفری عباسعلی، اسلامی گیلد، فتاحی بافقی علی، غلامرضایی مصطفی، میرزایی فرزانه، عزیزی محمود و همکاران.. بکارگیری روش یادگیری همتا در فرایند یادگیری الکترونیکی: ایجاد مکانیسم حمایتی – انگیزشی برای فراگیران رشته کارشناسی ارشد انگل‌شناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (4) :655-667

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1454-fa.html


دانشگاه علوم زشکی شهید صدوقی یزد ، eslami_g۲۰۰۰@yahoo.com
چکیده:   (334 مشاهده)
مقدمه: آموزش تخصصی در حرفههای مرتبط با علوم پزشکی جهت کسب مهارت می‌باشد. "یادگیری همتا" دارای مزایایی مانند صرفهجویی در زمان و رفع محدودیت آموزش سنتی دارد. هدف از انجام این برنامه آموزشی در دوره پاندمی کرونا، آموزش بهتر، کاهش استرس و قبولی بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انگل‌شناسی در آزمون دکتری تخصصی انگل‌شناسی بود.
روش بررسی: مطالعه توسعهای حاضر توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد رشته انگل‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. ابتدا یک بستر آموزش مجازی طراحی، سپس موضوع، تصویر و یا فیلمی از انواع انگل‌ها و بیماری‌های انگلی بر مبنای کتب مرجع و اهداف کوریکولوم ارائه گردید. سؤالاتی توسط فراگیران طراحی، و پاسخ آن مورد بحث قرار می‌گرفت. در پایان دوره، آزمون دکترا آزمایشی (مجازی) در دو نوبت برگزارو در نهایت میزان رضایت اعضای هیأت علمی و دانشجویان و سطح استرس دانشجویان شرکت‌کننده در این برنامه با نرم افزار اکسل ارزیابی گردید.
نتایج: از جمع 25 فراگیر شرکت‌کننده، تعداد 6 نفر در مرحله اول آزمون دکترای انگل‌شناسی و در نهایت 3 نفر پس از مصاحبه در سال تحصیلی 1401-1400 قبول شدند. اجرای این برنامه در کاهش میزان استرس دانشجویان در مواجهه با آزمون دوره دکتری بر اساس نتایج پرسشنامه مؤثر بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به موفقیت برنامه یادگیری همتا با استفاده از آموزش الکترونیکی در این  مطالعه و موفقیت بیشتر شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری، پیشنهاد می‌شوداین برنامه در سایر گروه‌های آموزشی دارای تحصیلات تکمیلی نیز اجرا گردد.
 
متن کامل [PDF 805 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: دانش پژوهی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/8/6 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1402/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb