Khoshgoftar Z, Mousavizadeh S N, Asadi-Samani H, Hakimzadeh A. Design, implementation and evaluation of a training workshop on mindfulness in the face of Corona for nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jmed 2024; 18 (4) :627-639
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1445-fa.html
خوشگفتار زهره، موسوی زاده سیده نرجس، اسدی سامانی حسین، حکیم زاده اتنا. طراحی، اجرا و ارزشیابی کارگاه آموزشی ذهن آگاهی در مواجهات بالینی برای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (4) :627-639
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1445-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده: (263 مشاهده)
مقدمه: با ظهور بیماریهای نوپدید و بازپدید و قرار داشتن کادر درمان و دانشجویان آنها بهعنوان خط مقدم مواجهه با بیماری عفونی، ضرورت انجام تدابیری جهت حمایت از آنان در مواجهه با استرس و اضطراب ناشی از فعالیت در محیطهای آلوده احساس میشد. لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی کارگاه آموزشی ذهنآگاهی در مواجهات بالینی برای دانشجویان پرستاری انجام گردید.
روش بررسی: دانش پژوهی آموزشی حاضر براساس معیارهای گلاسیک، در دانشجویان کارشناسی پرستاری (66 نفر) انجام شد. ابتدا تعیین نیازها و اهداف براساس مرور متون و پانل متخصصین انجام شد؛ و طراحی کارگاه با گروه متمرکز با نمایندگان دانشجویان انجام شد، سپس اجرای برنامه آغاز گردید. جهت ارزشیابی از فرم رضایتسنجی، سنجش یادگیری، اضطراب و عملکرد فراگیران استفاده شد.
نتایج: بیشترین رضایت فراگیران از کارآمدی دوره با میانگین 3/32 و کمترین رضایت از سازماندهی دوره با میانگین 6/25 بود. میانگین نمره مشارکت کاری دانشجویان قبل از کارگاه 19/6 ± 33/19 بود، که بعد از کارگاه 69/4 ± 13/28 گردید و این اختلاف معنادار بود (P<0.001). میانگین نمره اضطراب دانشجویان قبل از کارگاه 73/10±40/20 بود، ولی بعد از کارگاه به 64/13 ±90/10 کاهش یافت و این اختلاف معنادار بود (P<0.001). میانگین نمره ذهن آگاهی دانشجویان قبل از کارگاه 16/17 ± 46/89 بود، که پس از کارگاه به 70/18± 26/99 رسید (P=0.007).
نتیجهگیری: کارگاه آموزشی ذهن آگاهی، فرصتی مناسب جهت تمرین تکنیکهای مقابله با استرس و شرایط بحرانی به دانشجویان کارشناسی که از مهارتهای کمتری برخوردار هستند میدهد.
نوع مطالعه:
دانش پژوهی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/6/4 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1402/12/26