دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 468-458 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari H, Jam Bar Sang S, Ehrampoosh M H, Ghaneyian M T, Keshmiri F. Ecology of Virtual Learning Environment in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences from Students' Viewpoint. jmed 2023; 18 (2) :458-468
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1444-fa.html
جعفری حمید، عباسی شوازی معصومه، جام بر سنگ سارا، احرامپوش محمدحسن، قانعیان محمدتقی، کشمیری فاطمه. اکولوژی محیط آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از دیدگاه دانشجویان. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (2) :458-468

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1444-fa.html


گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (461 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه باهدف ارزیابی اکولوژی محیط آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.
روش ‌‌بررسی: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 287 نفر از دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با استفاده از نمونه گیری تصادفی- طبقه‌ای انجام گرفت. ابزار گردآوری داده­ها، علاوه بر ویژگی های جمعیت شناختی و تحصیلی =دو پرسشنامه Kaufmann شامل چهار حیطه "رفتارهای استاد، تعاملات فراگیران، ساختار دوره آموزشی و حیطه سهولت اجرای دوره" و پرسشنامه Chou شامل سه حیطه "جو کلی یادگیری، قابلیت فراگیر و محیط یادگیری و رضایت از یادگیری" بود. داده‌ها به صورت الکترونیکی گرداوری شده و در نرم‌افزار SPSS 21 تحلیل شد.
نتایج: وضعیت اکولوژی محیط آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط بود. نمرات دانشجویان در حیطه‌ قابلیت فراگیر و محیط یادگیری (62/0±2/3)، حیطه رضایت از یادگیری (73/0±07/3)، حیطه جو کلی یادگیری (73/0±05/3)، حیطه رفتارهای استاد (83/0±8/3)، حیطه ساختار دوره آموزشی (12/1±92/2)، حیطه سهولت اجرا (98/0±14/3) و حیطه تعاملات فراگیران (85/0±66/3)، گزارش شد.
نتیجه‌گیری: فرایند یاددهی- یادگیری در بستر آموزش مجازی پیچیده است که عوامل مختلف مانند مهارت مدرس بودن و فراگیر بودن در بستر آموزش مجازی اهمیت زیادی دارد. همچنین ساختار دوره و طراحی آموزشی برای هدایت فرایند تعاملی آموزش مجازی و سهولت اجرا بر اکولوژی یادگیری مؤثر است. زیرساخت‌های لازم جهت تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری لازم است در برنامه‌ریزی توسعه آموزش مجازی موردتوجه قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 650 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/6/26 | انتشار: 1402/7/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb