Rasoulian Kasrineh M, Rasoulian Kasrineh M, Ghorani Sirjani V, Tabatabaei S M. Exploring Factors Affecting Student-Professors Communication at Mashhad University of Medical Sciences. jmed 2023; 18 (3) :552-562
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1433-fa.html
رسولیان کسرینه مرجان، رسولیان کسرینه مژگان، قرآنی سیرجانی وحیده، طباطبائی سید محمد. بررسی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (3) :552-562
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1433-fa.html
دانشکده پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، tabatabaeimh@mums.ac.ir
چکیده: (549 مشاهده)
مقدمه: برقراری ارتباط مؤثر بین استادان و دانشجویان یکی از مسائل کلیدی در محیط دانشگاه است و این ارتباط میتواند بر موفقیت تحصیلی و شغلی دانشجویان تأثیر زیادی داشته باشد. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط دانشجویان و استادان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه بودند. برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه استاندارد شامل اطلاعات دموگرافیک و 35 سوال در مورد عوامل مؤثر بر ارتباط دانشجو با استاد استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون t مستقل تحلیل شدند.
نتایج: در این مطالعه، 69% از دانشجویان مرد بودند و 73% مجرد بودند. براساس نظر دانشجویان، فن بیان استاد (77%)، وضعیت ظاهری استاد (33%)، مرتبه استاد (31.5%)، حفظ حرمت و احترام دانشجو توسط استاد (25%)، همدلی و درک متقابل استاد (19%) بیشترین تأثیر را در برقراری ارتباط دانشجویان و استادان داشتند. در عین حال، نزدیکی سنی استاد با دانشجو (15%)، خوب گوش دادن و پاسخ مناسب استاد به سوالات (15%)، انتقادپذیری استاد (13%)، استفاده از تکنیکهای ارتباطی (10%) و رعایت نکات اخلاقی توسط استاد (9%) کمترین تأثیر را داشتند.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که اکثر عوامل ارتباطی مهم هستند و باید به آنها توجه شود. بهبود این ارتباطات و تمرکز بر عوامل مؤثر در آنها میتواند به بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان کمک کند و از نظر سازمانی منجر به کارایی و عملکرد بهتر دانشگاه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/3/29 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار: 1402/9/4