سابقه و اهداف: با توجه به اهمیت شناخت تأثیر مداخلات آموزشی در جهت حل مشکلات یادگیری و عملکرد بهتر دانشجویان، این مقاله با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی کارگاهی و نظام واحدی مهارتهای مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع شبه تجربی و به صورت دو گروه مداخله و یک گروه کنترل بود .نمونه پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی ورودی 1390 دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد واحد اراک تشکیل میداد. برای گرداوری دادهها از پرسشنامه مشخصات فردی و دموگرافیک و پرسشنامه ال ای اس اس ای استفاده شد. این پرسشنامه دارای ده مقیاس شامل نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، پردازش اطلاعات، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، خود آزمایی و راهبردهای آزمون میباشد. دانشجویان گروههای مداخله پس از تکمیل پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری طبق برنامه در دوره آموزشی مهارتهای مطالعه و یاد گیری شرکت کردند. سپس دانشجویان مجدداً پرسشنامه ال ای اس اس ای را تکمیل نمودند و دادهها توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتیجهگیری: میانگین نمرات نگرش، پردازش اطلاعات، اضطراب و مدیریت زمان بعد از آموزش کلاسی افزایش داشت و این تغییر به لحاظ آماری کنترل معنیدار بود. میانگین نمرات پردازش اطلاعات اضطراب و خود آزمایی بعد از آموزش کارگاهی افزایش داشت و این تغییر به لحاظ آماری معنیدار بود.
اگر آموزش
کلاسی با ضوابط کلاسهای درسی برگزار گردد,
احتمالاً نتایج بهتری از آموزش بدست خواهد آمد. همچنین در روش کلاسی چون حداقل در
نیمی از ترم دانشجویان با مدرس مربوطه میتوانند در ارتباط باشند و مشکلات
و سؤالات خود را مطرح کرده و پاسخ دریافت کنند این روش میتواند ارزشمندتر باشد.
به نظر میرسد انجام تحقیقی در خصوص تأثیر آموزش فردی و مشاوره تحصیلی دانشجویان
بر اساس نیاز و ویژگیهای آنان در تکمیل مطالعات موجود مفید است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |