Partovirad M, Hosseini A. Weakness of Pharmacology Knowledge of Nursing Students; Explaining the Challenges and Providing Solutions in the Perspective of Nursing Education in Iran; Review. jmed 2023; 18 (2) :447-457
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1419-fa.html
پرتوی راد مهرنوش، حسینی امین. ضعف دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری؛ تبیین چالش و ارائه راهکارها در چشمانداز آموزش پرستاری ایران؛ مقاله مروری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (2) :447-457
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1419-fa.html
دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، aminhosseini835@gmail.com
چکیده: (581 مشاهده)
مقدمه: مسئله ضعف دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری به خوبی تبیین نشده و از طرفی تجارب و پیشنهادات در زمینه ارتقای دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری به درستی در متون پرستاری کشور موجود نیست، بنابراین این مطالعه با هدف تبیین چالش ضعف دانش داروشناسی در دانشجویان پرستاری کشور و ارائه راهکارهای ارتقای دانش داروشناسی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری با جستجو در پایگاههای Web of Science، Scopus، PubMed، SID و MagIran با کلیدواژههای دانش داروشناسی و دانشجویان پرستاری در چکیده و عنوان مقالات انجام گرفت و مقالاتی که به بررسی میزان وضعیت دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری در داخل کشور پرداخته بودند و همچنین مطالعاتی که در زمینه ارائه راهکارهای ارتقای دانش داروشناسی در دانشجویان پرستاری به چاپ رسیده بودند در مطالعه حاضر انتخاب و بررسی شدند.
یافتهها: از 52 مقاله مورد بررسی، چهار مقاله داخلی به بررسی وضعیت دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری پرداخته بودند و سایر مطالعات داخلی و خارجی به ارائه راهکارهای ارتقایی در این حوزه پرداخته بودند. راهکارهای ارائهشده در دو بعد عملیاتی – اجرایی و روشهای تدریس طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: با بررسیهای انجامشده به نظر میرسد به لحاظ شیوههای تدریس داروشناسی، استفاده از رویکردهای ترکیبی به دلیل پیامدهای مناسبتر از لحاظ حل چالش پیشرو نتایج ملموستری را به همراه داشته باشد.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: 1402/2/17 | پذیرش: 1402/5/23 | انتشار: 1402/7/8