Mohammadian B, Sharifi A, Rahimi S, Poorsmaill M, Esmaeilzadeh M H, Razavi S M. Actual and Ideal Support and Supervision in Clinical Education Settings: Comparing the Perspectives of Nursing Students and Clinical Instructors. jmed 2023; 18 (2) :469-482
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1411-fa.html
محمدیان بتول، شریفی اعظم، رحیمی شعله، پور اسمعیل مریم، اسماعیل زاده محمدحسین، رضوی سیدمحسن. حمایت و نظارت واقعی و مورد انتظار در محیطهای آموزش بالینی: مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (2) :469-482
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1411-fa.html
دانشکده پیراپزشکی نهاوند، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، sharifi38@yahoo.com
چکیده: (503 مشاهده)
مقدمه: پرستاری، حرفهای کاربردی است و آموزش بالینی اساس برنامه آموزش را تشکیل میدهد. آموزش بالینی به لحاظ اهمیت، قلب آموزش حرفهای شناخته می شود. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک دانشجویان و مربیان پرستاری از وضعیت واقعی و مورد انتظار محیط آموزش بالینی در حیطه های حمایت و نظارت بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 130 دانشجوی پرستاری و 30 مربی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گناباد از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه "ارزیابی میزان حمایت و نظارت درک شده" که در دو نسخه وضعیت واقعی و مورد انتظار طراحی شده است، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
نتایج: اختلاف آماری معنیداری بین درک واقعی و مورد انتظار دانشجویان و مربیان پرستاری از حمایت و نظارت وجود دارد. به عبارت دیگر دانشجویان بر این باور بوده اند که در حیطه حمایت، انتظارات آنها برآورده نشده و در حیطه نظارت، میزان نظارت اعمال شده بیش از انتظار دانشجویان بوده است. اما مربیان پرستاری بر این باور بودهاند که حمایت و نظارت ایدهآل در مورد دانشجویان از طرف مربی اعمال میشود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر وجود شکاف در دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری نسبت به حمایت و نظارت واقعی و مورد انتظار دانشجویان در محیط های آموزش بالینی می باشد. این شکاف می تواند اثرات منفی بر یادگیری دانشجویان داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/1/26 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/7/8