Dargahi H, Mireshghollah M, Zolfaghari M, Azam K. Investigating the Faculty Members Satisfaction from Virtual Education and Electronic Education Systems during the Covid-19 Pandemic in Tehran University of Medical Sciences. jmed 2023; 18 (2) :505-518
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1403-fa.html
درگاهی حسین، میرعشق اله معصومه، ذوالفقاری میترا، اعظم کمال. مطالعه رضایتمندی اعضای هیئت علمی از آموزش مجازی و سامانههای آموزش الکترونیکی در دوران همه گیری کووید-19 در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (2) :505-518
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1403-fa.html
دانشکده بهداشت، گروه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، hdargahi@tums.ac.ir
چکیده: (391 مشاهده)
مقدمه: دانشگاههای علوم پزشکی کشور به توسعه آموزش الکترونیکی در شرایط بحرانی ازجمله پاندمی ویروس کووید-19، و حتی درجهت تحقق نظام یاددهی-یادگیری، نیاز مبرم دارند، لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان رضایتمندی اعضای هیأت علمی از سامانههای آموزش الکترونیکی در دوران همهگیری کووید 19 انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که بصورت مقطعی در طول سالهای 1401-1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای هیأت علمی دانشکدههای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 870 نفر بود. تعیین حجم نمونه نیز با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 265 نفر و با احتساب ضریب پاسخدهی 75% برابر 200 نفر تعیین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته رضایتسنجی آموزشدهندگان از سامانههای آموزش مجازی بود که روایی صوری و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 25 و از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد.
نتایج: اکثریت اعضای هیأت علمی از سامانههای آفلاین و آنلاین آموزش الکترونیکی رضایت نسبی داشتند. اگرچه میزان رضایتمندی آنها از سامانه آفلاین در مقایسه با سامانههای آنلاین بیشتر بود.
نتیجهگیری: وجود عواملی ازجمله سرعت پایین اینترنت میتواند با سطح رضایت مندی کاربران آموزشدهنده مرتبط باشد. لذا پیشنهاد میشود با تقویت زیرساختها و ارائه امکانات مناسب، رضایت مندی اعضای هیأت علمی دانشگاه را ارتقاء داد تا درصورت بروز مجدد بحرانها، بهرهبرداری مؤثرتری از سامانههای یادگیری الکترونیکی بعمل آید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت خدمات بهداشتي و درماني دریافت: 1401/12/26 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/7/8