Ebrahimzadeh A, Mirzaie Z, Salehiniya H, Abbaszadeh H. A Comparative Study of the Impact of Education through the Infographic Method with the Multimedia Method in Increasing the Knowledge of Dentists and Dental Students in Birjand city Regarding the 2019 Coronavirus Disease. jmed 2023; 18 (2) :483-492
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1401-fa.html
ابراهیم زاده آزاده، میرزائی زهرا، صالحی نیا حمید، عباس زاده حمید. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش از طریق روش اینفوگرافیک با روش چند رسانه ای در افزایش دانش دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی بیرجند در خصوص بیماری کرونا ویروس2019. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (2) :483-492
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1401-fa.html
دانشکده دندانپزشکی، گروه آسیبشناسی دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، hamidabbaszade@yahoo.com
چکیده: (517 مشاهده)
مقدمه: دندانپزشکان در خط مقدم عفونتهای ویروسی مانند کروناویروس جدید هستند. با توجه به نیاز دندانپزشکان به افزایش دانش در خصوص بیماریهای نوظهور، این مطالعه با هدف تعیین مقایسه تاثیر آموزش از طریق روش اینفوگرافیک با روش چند رسانهای در آگاهیبخشی به دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی شهر بیرجند در خصوص بیماری کرونا ویروس2019 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه به صورت مداخلهای در سال 1400 بر روی 196 دندانپزشک و دانشجوی دندانپزشکی شهربیرجند که به طور تصادفی به گروههای آموزش به روش اینفوگرافیک (n=98) و آموزش به روش چندرسانهای (n=98) تقسیم شدند، انجام شد. محتوای آموزشی در مورد گروهها یکسان بود. آزمون 40 نمرهای قبل و بعد از مداخله آموزشی در دو گروه به عمل آمد و نتایج با استفاده از آزمون های آماری کایدو و تیمستقل در سطح معنیداری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: میانگین نمرات پیشآزمون در گروه اینفوگرافیک و چندرسانهای به ترتیب 28.69±5.38 و 28.04±6.47 بود. بین نمرات دانش در دو گروه قبل از مداخله آموزشی تفاوت معناداری وجود نداشت (P=0.44). میانگین نمرات پسآزمون درگروه چندرسانه ای و اینفوگرافیک به ترتیب 38.83±1.14 و 31.11±3.19 بود. نتایج تستهای آماری نشان داد که بین نمرات دانش بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری وجود داشت (P=0.001).
نتیجهگیری: آموزش چندرسانه ای نسبت به اینفوگرافیک تاثیر بیشتری در ارتقا سطح دانش دارد، بنابراین پایهگذاری این روش آموزشی توسط سیاستگذاران بهداشتی به عنوان یک روش آموزشی موثر در زمینه بیماریهای نوظهور توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/7/8