دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 492-483 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh A, Mirzaie Z, Salehiniya H, Abbaszadeh H. A Comparative Study of the Impact of Education through the Infographic Method with the Multimedia Method in Increasing the Knowledge of Dentists and Dental Students in Birjand city Regarding the 2019 Coronavirus Disease. jmed 2023; 18 (2) :483-492
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1401-fa.html
ابراهیم زاده آزاده، میرزائی زهرا، صالحی نیا حمید، عباس زاده حمید. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش از طریق روش اینفوگرافیک با روش چند رسانه ای در افزایش دانش دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی بیرجند در خصوص بیماری کرونا ویروس2019. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1402; 18 (2) :483-492

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1401-fa.html


دانشکده دندانپزشکی، گروه آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، hamidabbaszade@yahoo.com
چکیده:   (167 مشاهده)
مقدمه: دندانپزشکان در خط مقدم عفونت­های ویروسی مانند کرونا­ویروس جدید هستند. با توجه به نیاز دندانپزشکان به افزایش دانش در خصوص بیماری­های نوظهور، این مطالعه با هدف تعیین مقایسه تاثیر آموزش از طریق روش اینفو­گرافیک با روش چند رسانه­ای در آگاهی­بخشی به دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی شهر بیرجند در خصوص بیماری کرونا ویروس2019 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه به صورت مداخله­ای در سال 1400 بر روی 196 دندانپزشک و دانشجوی دندانپزشکی شهربیرجند که به طور تصادفی به گروه­های آموزش به روش اینفو­گرافیک (n=98) و آموزش به روش چند­رسانه‌ای (n=98) تقسیم شدند، انجام شد. محتوای آموزشی در مورد گروه­ها یکسان بود. آزمون 40 نمره‌ای قبل و بعد از مداخله آموزشی در دو گروه به عمل آمد و نتایج با استفاده از آزمون های آماری کای­­دو و تی­مستقل در سطح معنی­داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: میانگین نمرات پیش­آزمون در گروه اینفوگرافیک و چند­رسانه‌ای به ترتیب 28.69±5.38 و 28.04±6.47 بود. بین نمرات دانش در دو گروه قبل از مداخله آموزشی تفاوت معناداری وجود نداشت (P=0.44). میانگین نمرات پس­آزمون درگروه چند­رسانه ای و اینفو­گرافیک به ترتیب 38.83±1.14 و 31.11±3.19 بود. نتایج تست­های آماری نشان داد که بین نمرات دانش بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی­داری وجود داشت (P=0.001).
نتیجه‌گیری: آموزش چند­رسانه ای نسبت به اینفو­گرافیک تاثیر بیشتری در ارتقا سطح دانش دارد، بنابراین پایه­گذاری این روش آموزشی توسط سیاستگذاران بهداشتی به عنوان یک روش آموزشی موثر در زمینه بیماری­های نوظهور توصیه می­شود.

 
متن کامل [PDF 649 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/7/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb