دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 343-342 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Pournasrollah F. Investigation of the Prevalence of Suicidal Thoughts among Medical Students: The Role of Academic Burnout. jmed 2023; 17 (4) :342-343
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1363-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، پورنصراله فاطمه. بررسی شیوع شناسی افکار خودکشی در بین دانشجویان پزشکی: نقش فرسودگی تحصیلی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :342-343

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1363-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس تهران ، farzinbagheri73@gmail.com
چکیده:   (1904 مشاهده)
خودکشی یک فرآیند چندمرحله‌ای شامل افکار خودکشی، برنامه‌ریزی برای خودکشی، تلاش برای خودکشی و عمل کردن برای پایان دادن به زندگی است؛ بنا‏براین، افکار خودکشی اولین گام برای پایان دادن به زندگی و یکی از پیش‏بینی کننده‏های عمل به خودکشی است (1). افکار خودکشی، گونه¬ای اشتغال فکری پیرامون مرگ است که هنوز جنبه‌ی عملی به خود نگرفته است (2). بررسی خودکشی در دانشجویان پزشکی به دلیل این‌که نیروی فعال جامعه هستند، از اهمیتی دو‌‌‌‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏چندان برخوردار است (3). شایع‌ترین دلایل اقدام به خودکشی در این قشر شامل استرس در مورد تحصیل، نگرانی‏های مربوط به روابط، مشکلات خانوادگی، افسردگی، ناامیدی، اضطراب و نگرانی‏های مالی است (4). مطالعه مروری انجام شده در 43 کشور دنیا پیرامون شیوع افسردگی و افکار خودکشی در دانشجویان پزشکی حاکی از شیوع 3/9 تا 9/55 درصدی داشت (5). به صورت اختصاصی نیز بررسی های انجام شده در کشورهای مختلف نیز نشان داد افکار خودکشی در دانشجویان پزشکی کشورهای پاکستان 6/36% (6)، مصر 7/12% (7)، بنگلادش 6/17% (8)، هندی 9% (9)، ایران 16% (10) از شیوع بالایی برخوردار است.
متن کامل [PDF 309 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1401/9/4 | انتشار: 1401/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb