دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 201-193 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeh M, Keshmiri‬ F, Mansouri A, Amirpour Banadaki S, Jahanmehr M. Investigating the effect of the educational program in prospective of the principles of the case based discussion method in the microbiology clerkship of laboratory science students. jmed 2022; 17 (3) :193-201
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1359-fa.html
ساده مریم، کشمیری فاطمه، منصوری علی، امیرپور بنادکی صدیقه، جهانمهر مژگان. بررسی تأثیر برنامه آموزشی با استفاده از اصول روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی میکروبشناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (3) :193-201

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1359-fa.html


دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، keshmiri1395@gmail.com
چکیده:   (546 مشاهده)
مقدمه: کارآموزی در عرصه یکی از برنامه­های آموزشی مهم در رشته علوم آزمایشگاهی است و فراهم کردن فرصت یادگیری دانشجویان کارآموز همراه با بهبود کیفیت خدمات بهداشتی خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه ساختارمند بخش میکروبشناسی با روش بحث مبتنی­بر مورد در دوره کارآموزی میکروبشناسی برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه از نوع مداخله­ای تک گروهی بود. شرکت­کنندگان دانشجویان کارآموزی در عرصه علوم آزمایشگاهی بودند (۹۹ نفر). مداخله آموزشی به روش بحث مبتنی­بر مورد به عنوان یک روش ارزیابی تکوینی مبتنی­بر محل کار طراحی شد. عملکرد فراگیران با استفاده از چک­لیست در آزمون ایستگاهی و رضایتمندی دانشجویان با استفاده پرسشنامه ارزیابی شد. داده­ها با استفاد از آزمون های توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
نتایج: نمرات یادگیری دانشجویان بعد از مداخله در سطح مطلوبی بود. بیشترین نمره یادگیری مربوط به ارزیابی کشت خون 54/1± 04/8 و کمترین نمره مربوط به ارزیابی کشت زخم 78/1± 26/6 بود. تفاوت معنی­داری بین نمرات رضایتمندی از دوره و نمرات ارزیابی عملکرد دانشجویان به تفکیک سال تحصیلی وجود نداشت اما عملکرد دانشجویان سال بالاتر به طور معنی­دار بهتر بود و نمرات رضایتمندی دانشجویان بطور معنی­داری بالا و در سطح خوب بود.
نتیجه­گیری: استفاده از روش بحث مبتنی­بر مورد در دوره کارآموزی یادگیری دانشجویان را افزایش داد و این روش می­تواند در بهبود مهارت و یادگیری کارآموزان در عرصه مؤثر باشد. لذا پیشنهاد می­گردد در طراحی برنامه آموزشی دوره کارآموزی از روش "بحث مبتنی ­بر مورد" توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 614 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/7/20 | پذیرش: 1401/8/23 | انتشار: 1401/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb