دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 262-255 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarimotlagh J, Raeisun M, Mohammadi Y. Investigating the Evaluation of the Internal Quality of the Curriculum of Islamic Education Courses from the Point of view of the Students of Birjand University of Medical Sciences based on Ralph Tyler's Model. jmed 2023; 17 (4) :255-262
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1352-fa.html
اکبری مطلق جواد، رئیسون محمدرضا، محمدی یحیی. بررسی ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل رالف تایلر. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :255-262

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1352-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، y_mohammady_29@yahoo.com
چکیده:   (296 مشاهده)
مقدمه: توجه به رشد همهجانبه دانشجویان و آموزش ارزش­ها و مباحث اخلاقی همواره یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، بنابرین هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل رالف تایلر بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 43 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تائید صاحبنظران آموزش پزشکی رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه الفای کرونباخ 87% بدست آمد. تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS 16  و از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (t تک نمونه‌ای وt  مستقل) استفاده شد.
نتایج: براساس نتایج، وضعیت کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی در عنصر اهداف از دیدگاه دانشجویان از متوسط به بالا برخوردار بود ولی میانگین عناصر ( محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی) از میانگین نظری (3) پائین‌تر بود و وضعیت این عناصر از دیدگاه دانشجویان از کیفیت پائینی برخوردار بود (P<0/05).
نتیجه‌گیری: برنامه درسی دروس معارف در دانشگاه‌ها باید همواره مورد ارزیابی قرار گیرند و موانعی که اثربخشی و تأثیرگذاری این دروس را بر روی دانشجویان کاهش می‌دهند، شناسایی شوند و بازنگری لازم در جهت ارتقای رشد معنوی، اخلاقی و همه جانبه دانشجویان انجام شود.


 
متن کامل [PDF 485 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/10/11 | انتشار: 1401/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb