Akbarimotlagh J, Raeisun M, Mohammadi Y. Investigating the Evaluation of the Internal Quality of the Curriculum of Islamic Education Courses from the Point of view of the Students of Birjand University of Medical Sciences based on Ralph Tyler's Model. jmed 2023; 17 (4) :255-262
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1352-fa.html
اکبری مطلق جواد، رئیسون محمدرضا، محمدی یحیی. بررسی ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل رالف تایلر. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :255-262
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1352-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، y_mohammady_29@yahoo.com
چکیده: (518 مشاهده)
مقدمه: توجه به رشد همهجانبه دانشجویان و آموزش ارزشها و مباحث اخلاقی همواره یکی از اهداف مهم نظامهای آموزشی در دانشگاهها محسوب میشود، بنابرین هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل رالف تایلر بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 43 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تائید صاحبنظران آموزش پزشکی رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه الفای کرونباخ 87% بدست آمد. تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS 16 و از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (t تک نمونهای وt مستقل) استفاده شد.
نتایج: براساس نتایج، وضعیت کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی در عنصر اهداف از دیدگاه دانشجویان از متوسط به بالا برخوردار بود ولی میانگین عناصر ( محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی) از میانگین نظری (3) پائینتر بود و وضعیت این عناصر از دیدگاه دانشجویان از کیفیت پائینی برخوردار بود (P<0/05).
نتیجهگیری: برنامه درسی دروس معارف در دانشگاهها باید همواره مورد ارزیابی قرار گیرند و موانعی که اثربخشی و تأثیرگذاری این دروس را بر روی دانشجویان کاهش میدهند، شناسایی شوند و بازنگری لازم در جهت ارتقای رشد معنوی، اخلاقی و همه جانبه دانشجویان انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/10/11 | انتشار: 1401/12/14