دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 341-334 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yadav A, Kumar M, Paydala N, Gundala R K, Shamshad Hussain M, Manaswini Yadav G A et al . Effect of Lecture-Based Education, Role-Playing and Learning through Peers on Learning and Satisfaction among MBBS Students. jmed 2023; 17 (4) :334-341
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1351-fa.html
یِاداو آنوراگ، کمار مانوج، ناگابابو پایدالا، کمار جی راوی، حسین محمد شمشاد، ماناسوینی یاداو گولا آنمل و همکاران.. تأثیر آموزش مبتنی بر سخنرانی، ایفای نقش و یادگیری از طریق همسالان بر یادگیری و رضایت دانشجویان MBBS. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :334-341

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1351-fa.html


بیمارستان پزشکی ، Yadav.anurag52@gmail.com
چکیده:   (351 مشاهده)
مقدمه: قدیمی ترین و پرطرفدارترین سبک تدریس در پزشکی و رشته های مرتبط، سخنرانی است. آنها مقرون به صرفه هستند و حداقل به اندازه سایر تکنیک های آموزشی در انتقال دانش خوب هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سخنرانی، ایفای نقش و یادگیری از طریق همسالان بر یادگیری و رضایت دانشجویان MBBS انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی در بین دانشجویان MBBS شاغل در کالج و بیمارستان پزشکی MNR انجام شد. در مجموع 446 دانش آموز برای تکمیل پرسشنامه از پیش طراحی شده برای پاسخ مراجعه کردند. پرسشنامه در فرم گوگل از طریق ایمیل، واتساپ و تلگرام (لینک فرم گوگل: https://forms.gle/YfkNojfV5az5Q6AW8) در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. پرسشنامه شامل دو بخش بود که اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنسیت و سال تحصیلی و بخش دوم شامل 10 سوال بود. دانشجویان نظرات خود را در مورد بیان پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت بیان کردند.
یافته‌ها: در مجموع 340 دانش‌آموز با میانگین سنی 22/1±65/19 سال به پرسش‌نامه مشترک پاسخ دادند. از این میان 61.8 درصد دانش‌آموز دختر و 38.2 درصد پسر بودند. اکثر دانش‌آموزان با روش یادگیری نقش بازی در مقایسه با یادگیری سنتی مبتنی بر سخنرانی و همچنین یادگیری همتایان به شدت موافق بودند (001/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، دانشجویان از روش‌های مشارکتی مانند ایفای نقش بیشتر از سخنرانی و یادگیری از طریق همسالان رضایت دارند. همانطور که توسط شرکت کنندگان پاسخ داده شد، برای هر روش یادگیری به خودی خود نکات مثبتی وجود داشت.
متن کامل [PDF 382 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/5/31 | پذیرش: 1401/11/18 | انتشار: 1401/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb