Esmaili Vardanjani F, Shojaaddini Ardakani T, Bitaraf M, Shadmani Dastjerdi S, Marvastinia G. Comparison of the Effect of two E-learning Methods, Problem Solving and Examination Question on Awareness; Attitude and Performance of Islamic Azad University –Maybod branch Nursing and Midwifery Students Regarding Hospital Infection Control in 2022. jmed 2023; 17 (4) :242-254
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1348-fa.html
اسماعیلی وردنجانی فاطمه، شجاع الدینی اردکانی طیبه، بیطرف مجید، شادمانی دستجردی شکیلا، مروستی نیا غزال. مقایسه تأثیر دو روش آموزش مجازی، به شیوه حل مسئله و پرسش و پاسخ ، بر آگاهی؛ نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد میبد در مورد کنترل عفونت بیمارستانی در سال ۱۴۰۰. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (4) :242-254
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1348-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد ، Tshojaaldini@gmail.com
چکیده: (573 مشاهده)
مقدمه: عفونت بیمارستانی؛ معضل بهداشتی شایعی است که با آموزش؛ تا حد زیادی کنترل میشود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مجازی (حل مسئله-پرسش و پاسخ) بر آگاهی؛ نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد در مورد کنترل عفونت بیمارستانی در سال ۱۴۰۰ انجام شد.
روش بررسی: مطالعه نیمه تجربی با ۳۶ نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد میبد به صورت تصادفی و به شیوه نمونهگیری سهمیهای احتمالی در دو گروه مداخله (پرسش و پاسخ- حل مسئله) و یک گروه کنترل (۱۲=N) قرار گرفتند. آموزش بوکلت عفونتهای بیمارستانی انجام شد. قبل و بعد از انجام مداخله (بلافاصله دو ماه بعداز مداخله) نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد با استفاده از پرسشنامه استاندارد با آلفای کرونباخ ۸۲/۰ محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگراف اسمیرنوف و تستهای آماری پارامتریک استفاده شد.
نتایج: مقایسه نمرات آگاهی )۰۹۹۳/۰p=) و نگرش )۰۹۹۷/۰p=) و عملکرد )۹۹۸/۰p=) درگروههای مداخله؛ تفاوت معناداری نداشته و به معنای تأثیر یکسان دو روش آموزشی میباشد. آموزش به دو روش حل مسئله-پرسش و پاسخ در بهبود نگرش کوتاه مدت دانشجویان (۱۷۲/۰p=) و در بهبود نمرات عملکرد طولانی مدت )۰۷۵/۰p=) تأثیری نداشته است. تأثیر آموزش به دو روش مذکور بر بهبود آگاهی؛ نگرش طولانی مدت و عملکرد کوتاه مدت معنادار بوده است )۰۵/۰p<).
نتیجهگیری: آموزش مجازی به دو روش حل مسئله-پرسش و پاسخ درافزایش میانگین نمرات آگاهی؛ نگرش و عملکرد به یک میزان مؤثر بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/5/22 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/12/14