دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 147-137 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi Ghorrabi A, Kiani P, Moradi S, Fadaie Dehcheshmeh N. University, Student and Entrepreneurship: A Case Study at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. jmed 2022; 17 (2) :137-147
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1331-fa.html
طهماسبی قرابی احمد، کیانی پریا، مرادی سمانه، فدایی ده چشمه نایب. دانشگاه، دانشجو و کارآفرینی: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد 1401; 17 (2) :147-137

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1331-fa.html


دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران. ، fadaei n@shoushtarums.ac.ir
چکیده:   (158 مشاهده)
مقدمه: داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻣﺪت ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ وارد ﺑﺎزار ﻛﺎر ﻣﻲ­ﺷﻮﻧﺪ و در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺸﻮر ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ اﻳﻔﺎ ﻣﻲ­ﻛﻨﻨﺪ. این مطالعه با هدف تعیین میزان روحیه کارآفرینی دانشجویان به صورت مطالعه موردی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399 انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر مقطعی و از نوع توصیفی در سال 1399 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه یک نمونه 248 نفری از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. روش نمونه­گیری در این پژوهش به صورت تصادفی- طبقه­ای و ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه­ای روا و پایا بود که روحیه کارآفرینی دانشجویان را با 50 گویه و در 5 بعد با مقیاس لیکرت مورد سنجش قرار داد. ﺗﺤﻠﻴﻞ داده­ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش­های آمار توصیفی و سایر آزمون­های T مستقل و ANOVA به منظور تعیین ارتباط متغیرها انجام گرفت. جهت تحلیل داه­ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره روحیه کارآفرینی دانشجویان متوسط بود (183.41±27.34). بعد توفیق طلبی(39.04±6.42) بالاترین و بعد ریسک­پذیری (33.62±7.04) کمترین امتیاز را داشتند. میانگین نمره روحیه کارآفرینی با وضعیت اشتغال تفاوت معنی­داری داشت (004/0= p، 88/2=(t در حالی که با متغیرهای سن، جنس، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی تفاوت معنی­داری مشاهده نشد )05/0<(p.
نتیجه‌گیری: با شناسایی و ارتباط عوامل موثر در روحیه کارآفرینی و ابعاد آن در دانشجویان، می­توان با بکارگیری برنامه­های توسعه و آموزش­های کارآفرینی، زمینه را برای ارتقا سطح روحیه کارآفرینی دانشجویان فراهم کرد. در این راستا بهبود روحیه ریسک­پذیری یک فاکتور تأثیرگذار می­باشد.

 
متن کامل [PDF 900 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb