دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 84-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloomy Mahmoodabad S S, Zeynolabedini M, Shahbazi H. Students’ attitude towards the role of PowerPoint in education at Yazd Shahid Sadoghi University of Medical Sciences. jmed 2012; 7 (2) :75-84
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-133-fa.html
مظلومی محمودآباد سید سعید، زین العابدینی معصومه، شهبازی حسن. نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص نقش پاورپوینت در آموزش. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (2) :75-84

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-133-fa.html


، mzeynolabedini9@gmail.com
چکیده:   (26021 مشاهده)

  سابقه و اهداف: پاورپوینت نرم افزاری است که جزء اصلی ارائه در سالن‌های سخنرانی، اتاق‌های کنفرانس و کلاس‌های دانشگاه شده است. مطالعات زیادی درباره پاورپوینت در کلاس انجام شده است. با توجه به نتایج متناقض و ادعاهای آنها این مطالعه نگرش دانشجویان درباره نقش پاورپوینت در آموزش را بررسی کرده است.

  روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی 196 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS و آزمون‌های من ویتنی، کروسکال والیس و همبستگی پیرسون آنالیز شدند.

  یافته‌ها: این مطالعه نشان داد که 6/81% دانشجویان خلاصه نویسی در پاورپوینت را مفید می‌دانند؛ ضمناً 6/53%دانشجویان مایل بودند برخی اسلایدها به صورت خلاصه و برخی با جزییات کامل تهیه شوند. 5/49% دانشجویان با این نقد که این جلسات دانشجو را به عدم فعالیت تشویق می‌کنند با استفاده از این نرم افزار مخالف بودند؛ البته 4/68% دانشجویان تمایل به بحث بیشتری در کلاس‌ها داشتند.

  دانشجویان این مطالعه (9/46%) با این ادعا که جلسات پاورپوینت از پیش تعیین شده هستند با استفاده از آن مخالف بودند. آنالیز همبستگی نشان داد با افزایش سن و نیز افزایش تعداد ترم‌های گذرانده شده دانشجویان بیشتر معتقدند که پاورپوینت یادگیرنده را به عدم فعالیت تشویق می‌کند.

  نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد دانشجویان با انتقادات موجود درباره پاورپوینت مخالف بودند. اما با توجه به امکانات و شرایط باید در پی تهیه پاورپوینت‌های مناسب برای ارائه آموزش موفق و اثربخش بود.

واژه‌های کلیدی: پاورپوینت، نگرش، دانشجو، کلاس درس
متن کامل [PDF 581 kb]   (5295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/6/20 | انتشار: 1391/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb