دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 65-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri F, Tabatabee S S. Evaluation of Psychometric Properties of the Questionnaire of Attitude on Educational Scholarship in faculty development Programs from the viewpoint of Faculty Members. jmed. 2022; 17 (1) :57-65
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1316-fa.html
کشمیری فاطمه، طباطبایی شکیبا السادات. بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه نگرش نسبت به دانش پژوهی آموزشی در برنامه‌ های توانمندسازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1401; 17 (1) :65-57

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1316-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (57 مشاهده)
مقدمه: در مطالعه حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار سنجش نگرش نسبت به دانش­‌پژوهی آموزشی از دیدگاه اعضای هیأت­علمی در برنامه­‌های توانمندسازی با محوریت منتورینگ انجام شده است.
روش کار: مطالعه‌ حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. جهت بررسی روایی محتوایی و صوری نسخه‌ فارسی پرسش‌نامه Jackson و همکاران (2005) از تکنیک Delphi استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه برای اولین بار انجام شده است. انسجام درونی با استفاده از آلفای کرونباخ و تکرارپذیری با استفاده از (Intraclass correlation coefficient) ICC محاسبه گردید.
 نتایج: روایی صوری و محتوایی ابزارهای مورد استفاده تأیید شد. نتایج حاصل از محاسبه‌ی نسبت روایی محتوا نشان داد که همه‌ گویه‌های پرسش‌نامه بر اساس جدول لاوشه (Lawshe)، در این شاخص، مقادیر بالاتر از 49/0 کسب کردند. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، سازه‌­های پرسشنامه «خودکارآمدی» و «انگیزه ‌مندی» گزارش شد. در این مطالعه، اعتبار پرسشنامه در محیط بررسی با انسجام درونی آلفای کرونباخ برابر با 93/0 و ثبات 89/0 ICC = تأیید شد.
نتیجه­گیری: با توجه به تأیید اعتبار پرسشنامه در محیط مورد بررسی، می­‌توان در مطالعات مرتبط با ارزیابی برنامه‌­های آموزشی- حمایتی توانمندسازی اعضای هیأت علمی از این پرسشنامه استفاده کرد. در مطالعه‌ی حاضر، دو عامل خودکارآمدی و انگیزه‌مندی تعیین شد که به اهمیت انگیزه‌ی اعضای هیأت­علمی به عنوان عامل محرک آن­‌ها برای شروع و ادامه‌ طرح­‌‌های دانش­‌پژوهی آموزشی اشاره دارد. همچنین عامل خودکارآمدی به افزایش باور افراد برای توانایی انجام پروژه­‌های دانش­‌پژوهی آموزشی می­‌پردازد.

 
متن کامل [PDF 742 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1401/2/17 | پذیرش: 1401/3/7 | انتشار: 1401/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb