سابقه و اهداف: ارزشیابی یکی از جنبههای مهم در فرایند فعالیتهای آموزشی است و این امکان را فراهم میسازد تا بر اساس نتایج آن نقاط قوت و ضعف آموزش مشخص شود و با تقویت جنبههای مثبت و رفع نارساییها در تحول و اصلاح نظام آموزشی گامهای مناسب برداشته شود.
هدف از این تحقیق، ارزیابی اعتبار صوری آزمونهای چند گزینهای دروس تخصصی دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در نیمسال دوم 1386-1385 بود.
روشبررسی: در این مطالعه برای تعیین اعتبار صوری سؤالات چند گزینهای، آزمون پایان ترم طرح شده توسط اساتید دانشکده دندانپزشکی با فرم پرسشگری که از قبل تهیه شده بود تطبیق داده شد و نتیجه به صورت درصدی از میزان رعایت قواعد اعتبار صوری بیان گردید. همچنین ارتباط بین رعایت تهیه قواعد سؤالات و شرکت در کارگاه طرح درس مورد بررسی قرار گرفت. سپس دادهها آنالیز شدند.
یافتهها: برگه راهنما، نام استاد و یا اساتید و زمان آزمون در تمام برگهها موجود بود. مستقل بودن هر سؤال از سایر سؤالات و عدم وجود کلمات مبهم در ریشه سؤال در 100% موارد رعایت شده بود. تفکیک نمره هر استاد و یکسان بودن طول گزینهها به ترتیب در 7/8% و 7/27% موارد رعایت شده بود.
نتیجهگیری: اعتبار صوری سؤالات اساتید 7/99% -92% بود و شرکت در کارگاه طرح سؤال برای بعضی از اساتید پیشنهاد میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |