دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 53-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrouzifar S, Mousavi G A. A Survey of viewpoints of nurses employed in treatment and teaching centers of Kashan and suburb about continuing medical education (CME) Priorities in 2010. jmed 2012; 7 (2) :41-53
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-130-fa.html
بهروزی فر صدیقه، موسوی سید غلام عباس. بررسی دیدگاه‌های پرستاران شاغل در مراکز آموزشی-درمانی شهرستان کاشان و حومه در مورد اولویت‌های آموزش مداوم در سال 89 . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (2) :41-53

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-130-fa.html


، sedighehbehrouzifar@yahoo.com
چکیده:   (22584 مشاهده)

  سابقه و اهداف: نیاز سنجی اولین گام در طراحی برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی می‌باشد. به منظور جلب رضایت مددجویان از خدمات پرستاران به عنوان بزرگ‌ترین گروه ارائه دهنده خدمات بهداشتی-درمانی، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز واقعی ایشان امری ضروری است. از همین رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین اولویت‌های آموزش مداوم پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی شهرستان کاشان و حومه در سال 89 انجام شد.

  روش بررسی: این مطالعه با طراحی مقطعی بر روی 238 پرستار انجام شد. برای هر یک از پرسشنامه‌ای جداگانه طراحی گردید. هر یک از موضوعات آموزشی در مقیاس لیکرت از صفر تا ده نمره گذاری شد. داده‌های فرم اطلاعاتی استخراج و طبقه بندی و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: در بخش‌های داخلی (44/1 ± 18/9)، جراحی (63/1 ± 40/9) و اورژانس (79/1 ± 32/9) بیشترین میانگین نمرات مربوط به موضوع احیاء قلبی-ریوی پیشرفته بوده است. در بخش‌های مراقبت ویژه، دیالیز، کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، به ترتیب: موضوعات ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه (53/1 ± 02/9)، بیماری‌های متابولیک استخوان (28/0 ± 91/9)، احیاء قلبی-ریوی (91/0 ± 29/9) و آسفیکسی (41/0 ± 78/9) بیشترین میانگین نمرات را به خود اختصاص داد.

  نتیجه‌گیری: مهم‌ترین اولویت‌های آموزش مداوم در زمینه مشکلات سلامت از دیدگاه اکثریت پرستاران، موضوعاتی همچون کسب مهارت‌های بالینی در خصوص اداره بیماران با شرایط ناپایدار و نیز کاربرد صحیح تجهیزات پزشکی است که با حوزه عملکرد ایشان مرتبط است. ضروری است برنامه ریزان و مجریان در طراحی برنامه‌های آموزش مداوم، دایره فعالیت پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف را مورد توجه قرار دهند.

متن کامل [PDF 270 kb]   (3674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/6/20 | انتشار: 1391/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb