سابقه و اهداف: سوپروایزران آموزشی میبایستی با بکارگیری اصول فرآیند آموزش و مترتّب نمودن آن بر فرآیند مدیریتی و نظارتی خویش، به برنامهریزی و اجرای برنامههای بهسازی پرستاران در مراکز مراقبت درمانی مبادرت ورزند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی عملکرد سوپروایزران آموزشی از دیدگاه مدیران پرستاری ردههای مختلف و پرستاران بالینی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی ـ تحلیلی با مشارکت 97 نفر از پرستاران بالینی و 33 نفر از مدیران ردههای مختلف پرستاری در یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر یزد که به صورت تصادفی انتخاب شده بود، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر 56 گویه مرتبط با صلاحیتهای حرفهای مورد انتظار سوپروایزر آموزشی تهیه و روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید قرار گرفت. ضریب همبستگی آلفای کرونباخ ابزار (97/ 0 = r ) و ابعاد آن در محدوده 96/0-77/0 بود.
یافتهها: 3/42%پرستاران، عملکرد سوپروایزر آموزشی بیمارستان خود را اثربخش دانسته، 6/52% غیر اثربخش و 2/5%آنان نیز اثربخشی عملکرد را تا حدودی اثربخش ذکر نمودند. 100%مترونها عملکرد سوپروایزر آموزشی را اثربخش دانستند. همه سوپروایزران آموزشی در خود ارزیابی عملکرد، فعالیتهای خود را اثربخش بیان نمودند. نمونههای پژوهش گزارش نمودند که همه معیارهای فهرست شده به میزان 100-70% در اثربخشی عملکرد سوپروایزر آموزشی نقش دارد.
نتیجهگیری: جهت اثربخشی عملکرد سوپروایزران آموزشی بایستی صلاحیتهای مدیریتی و رهبری آنان را ارتقا بخشید؛ لذا کاربرد رویکرد صلاحیت محور در آمادهسازی سوپروایزران آموزشی جهت اجرای فرآیند آموزشی از دیدگاه حل مسئله پیشنهاد میگردد تا پیامدهای مطلوب آن مورد توجه مدیرانی قرار بگیرد که خواهان پیشبرد محیطهای کاری خود به سمت سازمان آموزشی و یادگیرنده میباشند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |